söndag, februari 03, 2008

Onödigt mycket vinter


Stegräknaren gillar inte snöskottning.
Väldigt mycket snö har det kommit under helgen. Förskräckligt mycket snö måste ösas bort.
Slet i två timmar med snösläden. Och hur många steg blev det på räknaren, tro?

0 steg. Noll steg!

Sant.

Allt slit gjorde inte ett endaste avtryck på den tjurige stegräknaren.
Jag som hade tänkt gå fler steg än förra veckan.
Bistert.

Hade en liten tävling några inlägg längre ner. Hur många steg skulle det bli den här veckan?
Det lite påvra antalet blev 41700. En minskning alltså om än ofrivillig.
Bästa gissningen gjorde Slottsträdgårdsmästaren.

Bilden visar vår vägstump i vinterskrud. Jag gillar den så här betydligt bättre.

Rackarns stegräknare. Jag har svårt att smälta att den inte räknar rätt. Att den inte ens ids att räkna. Osolidariskt, tycker jag.

32 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Kanske den har något samarbete med min tidknappsdüsk??!!! *gapskrattar*

Kram

Hasse Wester sa...

Vilket vinterlandskap! Här i stan är allt mörkt igen sedan våra centimetrar snö smälte idag.

Hedgren sa...

Jamen, det du har gått det har du gått även om räknaren inte registrerar!

Nollan sa...

Börjar nästan tvivla på mitt påstående att stegräknaren inte ränkar baklänges, 1 steg fram och 1steg bak kanske. Du kanske får testa att sätta mätaren på snöskyffeln nästa gång, ett skyffeltag måste väl ändå gå att jämställa med ett steg, minst. Hoppas vädret blir mer gåvänligt framöver.

Nollan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lilla B sa...

dubbelörnen: Det måste vara en lillebror till din tidknappsdüsk som tagit sig in och håller emot stegräkningen.
Vilka odågor!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Vinter gör sig bäst på foto! Det är dagens sanning! För övrigt sitter vintern mest som träningsvärk i axlar och överarmar efter hård skottning.

Lilla B sa...

hedgren: Visst är det så! Men det är just det som är så retligt. Jag har gått alla steg men de är inte registrerade.
Det bor en tävlingsdjävul i mig, ser du!

Lilla B sa...

nollan: Jag hoppas på att kunna gå som folk så räknaren känner igen mig i morgon! Förargligt att den inte räknade alla steg. De var väl inte tillräckligt distinkta, antar jag. Men jag slet rejält.Snö är tungt.

Lena sa...

Men du har ju slitit hårt och tränat armar och rygg, det är väl bra!

Nollan sa...

Får hoppas det, att det går att gå ordentligt imorgon. Jag vet att det finns stegmätare som inte börjar registrera steg förrän efter x-antal i följd, för att undvika ev registrering av andra rörelser. Dock brukar ränkaren då lägga till alla x-antal steg då den väl registrerar. Men stannar man innan de där X stegen, börjar den om från "noll", så att säga. Mycket svammel blev det, vet inte om jag gjorde mig förstådd :) Hoppas du har det bra iallafall, trots snö och trotsig stegmätare

Lena sa...

Jag tror att det är sex steg som "försvinner" vid varje stopp, så fungerar min i alla fall.

Rosengeranium sa...

Tro mig; du är lyckligt lottad. Jag hade en stegräknare som registrerade tjugo steg när jag satte mig ner...

Linda sa...

Jag blir så glad av din vackra snöbild, även om jag vet att ni är flera stycken i den delan av landet som inte vill ha den där :)
Men det är ju vinter, på riktigt!

Men det var förargligt på stegräknaren, nog borde det blivit något steg på de två timmarna?!

FO - 2 sa...

Snømåkingen kompenserer for alle stegene... ;)))
Fin fin uke til deg i vinterland! :)

Anonym sa...

Du kanske behöver skaffa en skotträknare?
:D

Anonym sa...

Men stackars dig..kan nästan se din frustrerade min framför mig, när du tog upp räknaren med svetten droppande från pannan.. Kan resultatet förresten ha att göra med att det är skott-år i år!?
..nä, förlåt..usch vad långsökt! :)
Men jag är i alla fall glad åt att du fått "lite" vinter. Livet känns plötsligt mer rättvist..:)
/Kirsti

johanna sa...

oj vad fint, även om det känns kallt och jobbigt.

beerbelly sa...

Ajdå det var inte lite snö. Trist att det inte gav utfall på räknaren men jag tycker det är starkt jobbat ändå.
Lycka till denna veckan!

Lilla B sa...

panter: Det var värsta gympasset! Det känns rätt bra i axlarna idag.

Lilla B sa...

nollan och panter: Jo - den räknar inte allt i början. Men när jag skottade snö räknade den inget alls. Inte ens sparat ihop och smällt upp några tusen steg på ett bräde. Visst är det lite lurigt?

Lilla B sa...

rosengeranium: En sån glädjemätare är det kanske inte nån lycka med, precis! Några på jobbet hade bestämt också träffat på såna. Bara de hickade till räknade stegmätaren upp 14 steg. Inte bra...

Lilla B sa...

lindalotta: Hr är det vinter paw riktitt!! Mer än vi behöver eller vill ha.
Men kika på! Klicka på bilden så kan du få hjälpa mig att skotta.

Lilla B sa...

ida: Nog var det arbete att få undan de tunga snömassorna. Det känns rätt duktigt idag.
Ha en fin vecka du också.
Om det kommer snö västerifrån kan du gärna behålla alltihop - jag har så det räcker. :)

Lilla B sa...

stellan: Hellre det än en skrutträknare :)

Lilla B sa...

kirsti: Skottår!! Den fulvitsen borde det var skottpengar på :)
Att jag kände mig besviken när jag tänkt skörda flera tusen steg. Ja - precis så var det! Jämrans räknare.

Lilla B sa...

sericea: Snö gör sig bäst på vykort! Det är min definitiva uppfattning. Såväl med som utan stegräknare.

Lilla B sa...

beerbelly: Slet mig spyfärdig. Husbonden fick ryggskott och snön måste bort.
Men så fick jag ju jämra mig så här lite publikt i allafall. :)

Nollan sa...

Eftersom vi "pratat" om det här tidigare, här är senaste forskningen och rekommendationerna angående steg/dag. Ur senaste Fysioterapi (LSRs facktidning)som kom idag: "Forskare från USA, Candada, Frankrike och Sverige har samarbetat kring nya riktlinjer för vuxna för hur många steg per dag man bör samla ihop för att inte gå upp i vikt. Gruppen har tidigare publicerat rekommedationer för barn 6-12 år, där flickor bör samla ihop 12000 och pojkar 15000 steg per dag.
Anders Raustorp vid högskolan i Kalmar är en av initiativtagarna till studien och ansvarig för den svenska delen. Han menar att det inte räcker med 10000 steg om dagen för män och för kvinnor under 40 år och betonar vikten av att använda validitetstestade stegmätare utan fliterfunktion. I studien används Yamax/KeepWalking LS2000. De nya rekommendationerna är än så länge preliminära i avvaktan på mer forskning: För kvinnor 18-40 och män 18-50 år krävs det 12000 steg per dag för viktkontroll. För män över 50 år och kvinnor 40-50 år krävs det 11000 steg, medan det för kvinnor 50-60 räcker med 10000. Kvinnor över 60 år kan nöja sig med 8000 steg om dagen för att behålla sin vikt. Studien, BMI-reference cut-points for pedometer-determined steps/day in adults, är publicerad i Journal of Phys Activity and Health 2008(5) Suppl I.S126-39"
Hoppas promenadvädret är bättre idag!

Lilla B sa...

nollan: Tack snälla du för upplysningarna! Jag har kopierat över dem och skall använda på jobbet. Vi är några som går och går... Men inte SÅ mycket.
Mycket intressant att läsa om lite forskningsbaserade upplysningar mer än kvalificerade gissningar på hurpass många steg som kan tänkas vara lagom.
Fast i tröga stunder skulle jag uppskatta att det rörde sig om 1857 steg, bara...

Nollan sa...

Håller med om att det är ganska många steg. Tror dock att antalet gäller om man inte gör någon annan fysisk aktivitet alls. Skottar man snö i flera timmar behöver man nog inte gå så många. Och glöm inte det där med genomsnittet, man kan ha bättre och sämre dagar.

Lilla B sa...

nollan: Det där var sannerligen ett tröstens ord som jag tar till mig!
Tack!