söndag, mars 18, 2007

Mera frösådd

För några dagar sedan sådde jag tomater och basilika. Idag var det dags för jättelöken. Lite mer basilika blev det också. Den använder jag till allt. I sallader, till matlagning och för att jaga bort vita flygare i växthuset med. Jo, det är sant.
Man tar en handfull basilikablad och krossar mot marktegel, krukor eller vad man har. Sen gnider man in uppbindningstrådar, krukor, redskap, eller precis vad som helst. Det ska dofta starkt av basilikan. Basilika som avskräckningsmedel. Inte så illa! Det har fungerat i alla år. Jag gör om proceduren var och varannan dag när basilikan vuxit till sig. Prova själva!

Kanske är jag för sen med paprikan? Har skrapat ur frön från en okänd köpesort, torkat dem och sått ut idag. Om man gör så med F1-hybrider blir resultatet inte lyckat. Det är kanske inte en hybridsort. Går det så går det. Jag har ingen som helst aning om vad det var för sort. God var den, iallafall.

Physalissticklingarna står i ny fin jord.

Det kom mer snö på eftermiddagen.
Det är lätt att hålla sig för skratt. Mycket lätt.

14 kommentarer:

Bloggblad sa...

Ojoj - då är det dags att jag låter min psysingar få lite jord om fötterna/rötterna...
Ska inhandla i morgon!

Lilla B sa...

Bloggblad: ja, ner i kruka med dem!

Anonym sa...

Hoppas min mor fixar tomatplantor åt mej i år också..

Karin sa...

Så mycket du har gjort! Tack för tipset om basilika i växthuset... :)

Lilla B sa...

hannele: Du har lättsådda tomater, du! :)

Lilla B sa...

karin a: Kan bara göra saker inomhus än så länge. Vindarna friskar i och snön faller. Usch och fy.
Prova gärna basilikaknepet. Det funkar bra. Jag tjyvhåller inte på mina erfarenheter som trädgårdsamatör. Ju fler som lyckas och har glädje av sina odlingar desto bättre!!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad duktig du är med alla fröer! Själv har jag varit ute och gått på havsisen och njutit av solen...

Lilla B sa...

karin: Gått på havsis har jag aldrig gjort! Jag är uppvuxen på västkusten. Isblock från Kattegatt sköljdes upp i drivor på stranden. Men det fanns aldrig hållbar is att gå på.
Frösådden är rolig, tycker jag. Många förhoppningar och tankar om hur det ska bli under sommaren blandar jag ner i jorden.

Linda sa...

Så tråkigt att snön kommit tillbaka, det kan vara så illa att den kommer till oss också i nästa vecka.
Nu vill jag verkligen inte ha mer snö, det har ju precis försvunnit och den värsta sjön i trädgården har torkat upp.
Min fröer ligger fortfarande i påsar och ute blåser det stormvindar...
Är det för mycket begärt med behagligt vårväder?
Jag kurar inne några dagar till.

Lilla B sa...

lindalotta: Det är INTE för mycket begärt med några dagars vårväder.Man piggnar till lite v solvärmen.

Anonym sa...

Jaså, minsann! Basilika som avskräckningsmedel. Så miljövänligt att preparera med det! Undrar om det funkar på gröna löss som gillar smultronplantor månne?

Lilla B sa...

pallas: Gröna löss struntar i basilikan. Jag har prövat

Anonym sa...

Okej, då vet jag det.

Lilla B sa...

pallas: Jag skrev ett långt inlägg angående biodling på din sida men det gick inte att publicera. Din blogg är dessutom svåråtkomlig idag. Knepigt.