onsdag, mars 14, 2007

Tomater och basilika

Idag ska det ske. Tomatfröerna skall ner i jorden liksom basilikan. Härligt att vara på gång.
Solen har värmt hela dagen. Chefen kom och sa att hon sett såväl bofink som koltrast under lunchen.
Massor av snö försvann idag och livet är inte helt oävet.

Såg när jag kom hem att bildörren på passagerarsidan fått lite text skriven i lorten. Jag har kört runt i Bergslagen idag med en bildörr prydd med ordet KUK.
Men när solen lyser och värmer kan jag bara le åt eländet.

Fast när jag startar i morgon är det en annan dag. Och ingen poesi på dörren...

Uppdaterat:
Nu är fröna i jorden!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Solen försvann för oss i helgen, så nu känns det verkligen att det är vår!

Trist på bilen...

Lilla B sa...

ronja: Solen kommer åter och skriften var gjord i skiten på bildörren. Lite avtvätt och så var den väck. Inget är förstört. Inte ens humöret!

Linda sa...

Oj, här var det en massa nya rader att läsa :)
Jag har varit så seg...
Mina fröer ligger i påsarna än, kanske till helgen eller nästa vecka.

Pollen, jo det är på gång - Micke nyser och ögonen rinner ;)
Det är härligt med vår!

Lilla B sa...

Lindalotta: Blir allt lite nyfiken och undrar vad för fröer du har satsat på?

Karin sa...

Å härligt med tomater och basilika! Vad blev det för sorter? :)

Linda sa...

Det är bara ett par sorter än så länge :)

Tomater: solanum lycopersicum
Basilika, Physalis och Morning Glow (de sista är fröer från förra årets blommor)
Vill ha bönor, ruccola och sockerärtor, men det är ju det här med alla sniglarna - jag vill ju inte att de ska förstöra eller äta upp det för mig.
Och säg inte att jag ska skölja av dem ordentligt för jag tycker att det är för äckligt ändå ;)

Lilla B sa...

karin: tomaterna blev i år: Elin, Douglas, Black russian och Lovett. Elin har jag haft förr och den eftermognar i örk låda rikigt bra. De andra är sprillans nya för mig. Alla är uppindningstomater.

basilikan är vanliga storbladiga Genovese. Sen ska jag så en italiens också men den är restnoterad. Får se när/om den kommer.

Vilka tomater satsar du på?

Lilla B sa...

Linadalotta: Du får ge dig ut och plocka de där sniglarna för hand. Det är lite äckligt, det kan jag hålla med om. Jag plockar dem och lägger i en burk. Sen kan man väl forsla bort eller värre. Själv häller jag kokande vatten på dem. Det går snabbt.

Anonym sa...

Mina tomater är det tyvärr redan dags att skola om och basilikorna, tre sorter, har redan fått större krukor. Som vanligt är jag för tidigt ute och nu börjar problemen. Var ska jag göra av dem?
Men finns det hjärterum (och stjärterum)så finns det väl växtrum.
GJ
ps För att inte tala om knölfänkål och rotselleri som redan tar stor plats.

Lilla B sa...

GJ: Har tittat på fröpåsarna länge nog men nu var det dags, tyckte jag. Har inget tillskottsljus så jag får ta det den långsamma vägen istället. Har försått mig tidigt några år. Onödigt rangliga plantor blev det. Roligt att vara igång med vårarbetet!

Anonym sa...

Tomater och basilika-behöver mycket ljus-det går att ställa dem i ett gammalt akvarie´använd lampan till den?Det som står skrivet i damm- drabbar bara skriftaren