tisdag, mars 06, 2007

Mikrobernas kalas


Jag fortsätter på skittemat. Den gamla skolplanschen hittade jag på en sköterskas mottagning. Hon odlar mycket, inte bara halsprover och sånt utan RIKTIGA grejer. Sådant som auberginer, chili i alla dess former och tomater i mängd. Hennes vindruvor är mycket finare än mina.

Och inte nog med det. Egna höns har hon som ger prima kväverik gödning. Bra att toppa med och som sätter lite sprutt på växandet.


Mikroberna i jorden håller fest när de får en dos hönsgödsel.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ville bara tacka för tipset att ta in syrénkvistar. Nu gör de något som jag aldrig trodde skulle inträffa, de blommar! Små och taniga blommor iofs, men doften är det inget fel på. Så hemma hos mig är det vår! (Inomhus om inte annat.)

Lilla B sa...

marya h: Det var roligt att höra att syrenkvistarna uppförde sig väl!
När det gäller trädgård ska man inte fega ur utan att pröva lite av varje. Även sånt man tror är bara tok. Ibland går det bra. "Även en blind höna...." resonerar jag och provar något nytt sätt. Då passar ju dagens plansch riktigt bra.

Annika sa...

Älskar att se alla gamla skolplancher här på din blogg.
Det är bara att ösa på hönsskit så blir dina druvor lika fina ;-)))

Lilla B sa...

annika: Jag är mycket glad i gamla planscher. Fotograferar så fort jag ser någon.

Hönsskit på vindruvor är dock tveksamt. Då blir jag nog både kvävd och snärjd av grenar och blad. Men utan några druvor.De vill ha det lite magert.

Ha! Det är inte alla som vill det magert. Hörde igår en kollega som ägnade sig åt GS-metoden. Gott och sött. :)

Linda sa...

Det finns inget som luktar så förfärligt som färsk hönsgödsel!
Pappa höll på att skrämma bort alla sommargäster i Höllviken en sommar...
Fy farao vad illa det luktade.

Men resultatet - ojojoj :)

Lilla B sa...

lindalotta: Då förstår alla att växterna sprutar upp ur jorden för att få lite frisk luft!!

Anonym sa...

Vilka fina planscher du visar.. De är väl gamla.. och värda en del??/åsa

Lilla B sa...

åsa: De gamla planscherna uppskattas inte efter förtjänst. Flera av dem jag tagit bilder på och lagt ut har stått lutade mot en vägg i väntan på något. Bättre tider, kanske.
Men många hänger på hedersplatser. Det måste jag tillägga.
Vi är många som tycker om dem, har jag förstått.