torsdag, mars 22, 2007

Spår i snön

Såg förresten många spår i snön när jag kom hem. Vid verandan hade två lodjur gått. Och tvärs över gården en varg. Men mest förvånande var de fem kamelerna som ätit nerfallna solrosfrön vid fröautomaterna.

Alla djur var försvunna men jag såg allt spåren.

När dagsmejan tär på snön flyter alla spår ut och blir stora. Nästan groteskt stora.
Monsterkatten blir ett lodjur, grannens hund en varg. Rådjuren växer till kameler.

Och inte skulle man få på sig Askungens sko själv, precis.

12 kommentarer:

Lena sa...

:-) När flickorna var små döptes djuren om; älgarna var elefanter, rådjuren var krokodiler osv.
Vi har väldigt gott om krokodiler just nu.

Lilla B sa...

panter: Det blev förstås lite mera spännande då :).
Vore det på riktigt bleve det en hisklig utfärd att hämta in morgontidningen..

Anonym sa...

Ha, ha, ha! Tyckte det verkade lite orimligt att lo och varg gick så nära inpå knuten, men ändå inte omöjligt. Men när jag läste "kameler" så hajade jag till! Skönt att förklaringen kom längre ned! Jag började nästan undra om du hade halkat och slagit dig i skallen...

Anonym sa...

Haha, ja djurlivet är spännande här i Bergslagen. ;)

Några bergslagskrokodiler har jag ännu inte sett, men däremot har vi lo-spår över hela gården. Och då menar jag den större Lynx-varianten. :)

Anonym sa...

Nej, det var ju inte du som hade krokodiler... det var ju kameler.

Nåja. Det är sent.
Läggdax, t.o.m.

:)

Anonym sa...

Dina egna spår måste skrämma vilken spårsökare som helst då...

Lilla B sa...

pallas: varg och lo har vi faktiskt inpå knutarna här i Bergslagen. Se Ellis kommentar.
Det hade verkligen varit värre om jag sett kameler.
Och inte har jag några dadlar kvar sen julen,heller, att bjuda på...

Lilla B sa...

ellis: Tror vi haft vargen mycket nära för någon vecka sen. Monsterkatten, som inte viker undan, vägrade gå ut. Han satt i dörröppningen och illspanade mot skogen, tvärvände och gick in igen. Flera gånger tom. Mycket olikt honom.

Lilla B sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Skulle tro det. Men man får väl vara nöjd om det bara är fötterna som skrämmer.

Anonym sa...

Inga dadlar?! Men tänk om du får celebert kamelbesök då? Bäst du köper en påse bara i fall att...

Lilla B sa...

pallas: Svårt att få tag på dadlar här i trakten. De försvann efter jul. Undrar om de håller tillgodo med nybakad sockerkaka?

Anonym sa...

De vore korkade om de inte gjorde det. Oj, vad jag blev sugen på nybakad sockerkaka nu.