torsdag, mars 29, 2007

Blomfröer

Rödmalva, romersk riddarsporre och snökärleksblomster. Det är fröer som skall i jorden ikväll. Rödmalvan har jag varje år medan de andra är nya för mig.
Snökärleksblomster - vad är det för ord, förresten? Snökärlek? Pyttsan. Kombinationen är omöjlig.

En liten promenad idag resulterade i två änglatrumpeter. Trädgårdsmästaren på orten driver upp dem. Hade inte alls tänkt att köpa men så trillade jag dit.
Vita trumpeter. De ska få vara i växthuset.

Uppdaterat:
Det blir bara rödmalvan jag sår ikväll. När jag läste ordentligt så står det att såväl den romerska riddarsporren som snökärleksblomstret skall sås på växtplatsen.
Det tänker jag i alla händelser inte göra. Vi bor i bister växtzon så jag tänker skynda på blommorna lite grann. Sår dem i växthuset i pluggbrätte några veckor innan jag skulle sått dem i rabatten. Tror att jag vinner lite tid på det viset.
Går det så går det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Sådär är det på våren. Man impulsköper växter som man inte har planerat.

Lilla B sa...

pallas: Och det brukar bli bra! Dessbättre.

Anonym sa...

Önskar jag hade samma tålamod och gröna fingrar som du. Det jag satt är en avokadokärna som det inte syns röken av/Agnetha..

Lilla B sa...

agnetha: Aldrig blir man nöjd. Jag önskar mig större tålamod och grönare fingrar.....

Karin sa...

En gång rödmalva alltid rödmalva!? Nej, inte är den så farlig men jag köpte en rödmalva för några år sedan och min brukar fröså själv så jag slipper fröså. :)

Trevlig fredag!

Lilla B sa...

karin a: Vad är det som händer i min rabatt?? Den har aldrig frivilligt frösått sig här. Måste nog tala allvar med plantorna.
Jag tycker de är gammaldags ståtliga och fina, rödmalvorna.

Lena sa...

Riddarsporrar?! Jag har letat och letat. Nu förstår jag hela lasset gick norrut.

Lilla B sa...

panter: Jajamen!! Här var det ingen brist på riddarsporrar, inte.