lördag, mars 10, 2007

Midsommarsnapsen

Ibland är det bra att planera lite. Idag har jag tänkt på midsommarsnapsen. Jodå.

Gick ut i trädgården och gjorde mig ett stort antal hårdkramade snöbollar. De har jag stoppat ner i en fryspåse och lagt till ro i frysen.
Varför?
Tänk bara när midsommarafton kommer. Tänk att kunna kyla snapsen i ett berg av snöbollar. Eller om man inte är begiven på den varan så kan man framåt ålamörkets tid lysa upp trädgården med en snölykta. Visserligen förgänglig, men ändå.

Någon nytta ska man väl kunna få av den förbenade snön.

19 kommentarer:

l*eva sa...

Fiffig idé!

Det är som när jag spar smultron på ett strå...i frysen, till julafton.

Men inte tror jag, att jag kommer att spara vintern i frysen.
Hur charmigt,det än låter! *L*

Karin sa...

Så kul idé, inte heller smultron på stå var dumt! Synd att min frys är så liten bara...

Annika sa...

Det där läste jag om ngnstans...I en bok...
KUL ide!!! Verkligen! Vår snö är borta nu så jag kan inte göra detsamma, 13 grader idag...

LillaB...Jag har två hortensior i krukor som blommade med de vackraste rosa blommor för ngn vecka sen. Vill plantera ut dem i täppan senare i vår. Nu börjar blommorna se så lessna ut. Bladen skrumpar ihop sig, dem mår inte bra. Känner du, trädgårdsorakel, till ngt knep??? Älskar Hortensior, min verkliga favvisar...

Anonym sa...

Så förutseende av dig. Ingen dum idé! Här har snön smält bort så det är inget alternativ för mig dock.

Lilla B sa...

annika: Vågar mig inte på något råd angående hortensiorna. Men vågar mig på att ge ett annat råd: Skicka frågan till slottsträdgårdsmästaren istället, http://gardener.blogg.se/
Om någon skall kunna svaret är det han.
Synd att du inte kan förbereda midsommarsnapsen!

Lilla B sa...

pallas: Fy fasen - då får du tvinga i dig ljummen akvavit...

Lilla B sa...

eva: jag är mäkta stolt över min tokidé. Har praktiserat den förr och inte blir den sämre för det! Smultron på strå har jag inte ens tänkt på. Men gissa om jag ska frysa in såna!!!!

Lilla B sa...

karin a: Snöbollar tar just ingen plats. Inte heller smultron. Speciellt inte smultron....

Anonym sa...

Fyndigt med snöboll och snapskylare... när tjejerna var små sparade de snöbollar i frysen, synd att det inte fanns bloggar då....

Anonym sa...

Usch, ja! Utan snöbollar står man sig slätt...

GamGumman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
GamGumman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
GamGumman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Det var en bra ide... och så härligt med snöbollar på midsommar!/åsa

Lilla B sa...

lotta: Det kommer ju fler vintrar. Trots den globla uppvärmningen kan vi nog få oss en eller annan snöboll til midsommar.

Lilla B sa...

åsa: Kan riktigt se för mitt inre öga hur Bloggeristernas midsommarsillbord kommer att se ut.

Lilla B sa...

Deletaren: Man blir allt lite nyfiken. 3 deletade kommentarer i en följd. Samma person tro, som ångrar sig i ett i ett? Det får jag nog aldrig veta.....

Lindas trädgårdsblogg sa...

Snacka framförhållning! *impad*

Lilla B sa...

linda v: Tror till och med att imponeringsfaktorn är ännu högre på midsommarafton. Då bullar man inte upp utan bollar upp med snö.
Välkomen hit!