fredag, april 25, 2008

Sättpotatis


Två sorters sättpotatis har jag köpt idag. En tidig sort och en sen. Den tidiga är Cherie som jag kan rekommendera som en verkligt god potatis. Den är ämnad åt Husbonden och mig i sommar.

Den sena sorten Fakse har jag skaffat till höstens bröllop. Att odla blommor till brudbuketten är ett förnämligt hedersuppdrag. Att odla potatis och grönsaker till middagen är kanske inte lika spektakulärt. Jag utgår från att det blir uppskattat i allafall. Mat behöver vi i alla livets skeden.

På bilden från i somras syns ett smakprov av potatissorten Cherie.
De ser mest ut som små trinda korvar, tycker jag, de där rödskaliga potatisarna.

12 kommentarer:

l*eva sa...

lilla b: Var det så de såg ut...a ha!

Va falls...ang maten till bröllopet? DET om något är väl en Lyx, att få *hemmaodlade* varor, till en så viktig högtid!!
Basta!

Lilla B sa...

eva: Haha - tänkte inte på att det var lyx med hemodlat. Vi har ju alltid hemodlat så länge det räcker.
Men du har ju rätt, försås.

Nollan sa...

Kan ju inte gärna avgöra här ifrån om den är god. Men ganska snygg var den iaf den röda korviga potatisen. Jag skulle nog tycka det var minst lika häftigt med egenodlad mat som brudbukett på ett bröllop.
Trevlig helg!

Lilla B sa...

nollan: De tycker nog varken barnen eller jag. Att det är häftigt med hemodlat, menar jag. När Eva skrev sin kommentar här ovanför så slog det mig att hemodlat kanske verkligen ÄR lite lyxigt. Har aldrig tänkt den tanken förr.
Trevlig helg själv, nollan!

cS sa...

Men visst är hemmaodling lite lyxigt. Det är verkligen vackra potatisar. Potatisens svar på "röda danska pölser"...Ist

Lilla B sa...

cs: Kött och potatis i samma förpackning. Pölsepotatisen!

Bloggblad sa...

Mysigt med hemodlat till bröllopet!

När dottern gifte sig för 7 år sen, tänkte jag ha fina gladious att dekorera med.... men de blev inte färdiga förrän veckan efter bröllopet... Det blev svärmors trädgårdsrosor i stället.

Lilla B sa...

bloggblad: Potatisen kommer jag att ha färdig men om blommorna klarar sig till 20 september är tveksamt. Som tur är finns ju professionella blomodlare. Om det skulle barka åt skogen, alltså.
Snopet värre med bara en veckas försening av blommorna

Evas blogg sa...

Tack för tiset! Och jag blev påmind om att vi ska köpa sättpotatis!

Lilla B sa...

evas blogg: Ja, sättpotatisen får man inte glömma ;)

SqZ sa...

Jag provade att sätta potatis i hink för ett par år sedan. Vilken flopp! Jag begriper inte vad som gick fel men i år satsar jag på sallad istället.

Lilla B sa...

sqz: Sallad och lök brukar vara pålitligt. Lycka till. Men jag undrar hur hinkodlingen kunde misslyckas. Blev det för varmt, kanske? Eller för lite jord. Man kan undra.