tisdag, april 15, 2008

Lök

Den eländiga vitlöken har jag jämrat mig om tidigare. Den har fortfarande inte behagat sticka upp minsta blad. Jag får sätta nytt, det finns inget annat att göra.

Jättelöken är på gång i en gammal glassburk. Den får stå där på tillväxt ett tag till. Det blir utplantering när jorden är varmare.

Sättlök ska jag köpa. Förra året var det nästan lögn i helsicke att få tag på rödlök. Nu har jag sett att sådan finns att få. Någon här som inte satt små röda sättlökar? Gör det i så fall. De är milda i smaken och kan lagras under hela året.
Schalottenlökar är också hållbara och fina.

Lite bekymmersamt är det med den gula sättlöken. Den är urtrist. Så jämmerligt tråkig att man kan gråta utan att ens behöva skala den. Det finns så gott som bara en sort att få, åtminstone här i krokarna. Det är Stuttgarter Riesen. Varenda år denna tråklök. Förstår inte varför sorten tillåts invadera handelsställena. Löken är halvrund, dvs tillplattad. Svår att skära är den också. Rent av ful, dessutom.
Jag vill ha sättlök som ger runda eller högbyggda lökar.

Jag vill ha schyssta lökar!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jasså, är det till dig man ska gå för att få schyssta lökar? =)

Mottagning i trädgårdsskjulet eller? ;)

Lilla B sa...

ellis: Jepp!

Dubbelörn sa...

Håller helt med dig... Blääää för den träliga sättlöken!!

Vi fick faktiskt tag på rödlök förra året o de blev kanonfina. Fick njuta av dem långt in på vintern. I år blir det mer av samma vara ;) Men hade ingen aning om att de var svåra att få tag på, så nu ska jag ut på rödlöksjakt :)

Kram

Kramar

Anonym sa...

Jag lyckades få tag på röd sättlök på Örebromässan. Får hoppas de är bra, har ibland haft problem med att de går i blom (vilket ger träig lök). Läste någonstans att de skulle vara värme- (eller om det var köld) behandlade för att inte gå i blom. Men sådana upplysningar kan tyvärr inte återförsäljarna bistå med. Är det någon som vet?
I år ska jag förresten pröva att så Syltlök. Det är ju så himla gott. Fast syltningen sköter förstås inte daggmaskarna, så det blir lite jobb. Undrans om detta kan vara schyssta lökar och har du förresten något bra recept på hur man gör?
GJ

Åsa! sa...

Jag är också missnöjd med mina lökar...

Anonym sa...

Ha ha ha ha =D JAG MED!!

Lilla B sa...

dubbelörnen: Det varierar år från år. Ibland finns det gott om röd sättlök men ibland finns det knappt något. Ut och handla! :) Det ska jag göra.

Lilla B sa...

GJ: Syltlök har jag aldrig odlat. Jag skulle titta i en gammal kokbok - inte en ny med recept på hummus och sånt. I en redigt gammeldags kokbok kan man säkert hitta recept på syltning av lök.
Visst är det gott! Häva ner en hoper syltlök i köttgryta, oliver, lite kryddig korv. Mums. Sitter nästan och blir hungrig. Rötjut till, det får man inte glömma.

Lilla B sa...

åsa! :). Elände, elände....

Lilla B sa...

annapanna: Det ordnar sig med tiden :)

Anonym sa...

Rötjut inte bara till utan gärna en skvätt även i grytan!
Nej, jag har inget recept på syltning av lök i någon av mina gamla kokböcker (och jag har många).
Men det hinns väl med. Jag har inte ens öppnat fröpåsen ännu.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Rödvin i köttgrytor är inte tokigt alls.
Jag ska kolla i mina kokböcker också!

FO - 2 sa...

Bedre lykke denne gangen!

Lilla B sa...

ida: Tack!