fredag, april 18, 2008

Nässlor

I det hörn av trädgården där grovkompost, varmkompost och vanlig kompost ligger växer det brännässlor. Näller, på halländska.

Jag har serverats soppa på små späda nässlor, har till och med hjälpt till att plocka och skölja dem.
Nässlorna är proppfulla av nyttigheter, sägs det. Jag avstår nyttan eftersom jag tycker att nässlor smakar vedervärdigt.
Hos mig får de växa till sig och sen använder jag dem som gödningsmedel istället. Jag skär av dem och lägger i blöt. Sen får den soppan stå och dra några dagar under lock. Späds och vattnas ut.
Det luktar rätt illa men gör gott. Om man tycker att växterna är lite tröga i tillväxten så på med nässelvatten. Det sätter god fart.
Men det är en myt att nässelvatten håller undan ohyra.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Men herregud vad mycket som påminner om mig själv...tror jag har en större strl på skorna vad jag minns från ditt inlägg om promenadskorna...
Jag odlar nässlor...vill säga att på ett ställe får de växa o frodas fritt...håller efter i kanterna...igår fick familjen nässelstuvning och nässelsoppa gjordes härom dagen...maken är måttligt förtjust men då jag drar till med att middagen är så gott som gratis äter han mera försöjsamt...Att vattna med nässelvatten är superduper och visst är luktar det men det bästa gödningsmedel man kan tänka sig...
gjorde faktiskt årets första rabarberpaj till efterätt i går och då blev det fest...
Är ledig och snurrar runt med lite av varje...mellan varven sätter jag mig vid datorn och blir då tvungen att kika in hos dig...(kan inte låta bli...)blir många kommentarer..ska iväg o Bowla med jobbet senare i kväll och blir väl som vanligt dvs...den där rärnnan de har som det måste vara meningen att klotet ska rulla i är jag kanon på att pricka rätt..sen kommer klotet åter samma väg...Alla andra drar klotet på den plana parketten och är hur dumma som helst...att de inte begriper nått så enkelt...

Kramen från Malin med skrivklåda!

beerbelly sa...

Soppa har jag testat för länge sedan. Kan inte säga att jag saknat den.
Hade inte en aning om att de funkade som gödning. Roligt.
Ha det gött!

Anonym sa...

Du jag glömde...ljusslingan är liten och tunn...tror jag ska pigga upp mina kollegor med den i väskan i kväll...

DS

Lilla B sa...

malin: Jag uppskattar mycket dina kommentarer! Skriv så ofta du har lust.
Åh rabarberpaj. Har inte ens sett skymten av rabarber än.
Lycka till med bowlingen. Kan du inte ta en bild av väskan MED lysande slinga i så man kan se hur det ter sig?

Lilla B sa...

beerbelly: Jag är övertygad om att de där otäcka nässlorna göder blommorna och morötterna betydligt bättre än mig.
Jag gillar stabil mat :)

Bloggblad sa...

Jag har också ett ställe bredvid komposten, där nässlorna får husera fritt. Förra året när jag kom med sax och bunke och vante på... hade maken tömt allt avklippt ris från häckarna över mina nässlor, och jag fick hitta nåt annat att äta.

I år (han minns uppläxningen!) frodas mina små godingar, och i morgon blir det nässelsoppa! Med lite "krämfräs" och ägghalvor. MMmmmmm... jag bara älskar den vilda smaken!

När jag hade Berlinbarn för många år sen, mutade jag honom med kakor för att han skulle hjälpa mig plocka. (Då bodde vi nära ett stall och jag frös in) Han tyckte inte jag var riktigt klok... plocka brännässlor... och han minns det än, 30 år efteråt.

Jag har provat nässegödning, men eftersom jag är så lat med trädgårdsarbetet, brukar det lukta vidrigt innan jag kommer ihåg hinken... :)

Åsa! sa...

Det där med nässelgödning körde min morfar alltid med, kanske är dags att ta efter lite gamla traditioner? Trevlig helg!

Anonym sa...

ja just ja.. hade glömt att man kan göra gödselvatten av nässlor. Har en del präktiga bestånd på tomten..de kan få göra lite nytta istället för att stå och brännas. Fast lite nytta för fjärilarna gör de ju också förstås.

cS sa...

Nässelsoppa åts understundom i mitt barndomshem. Minns mest olika insekter vi syskon hittade. Kokta och svårbestämdbara. Eller var det fantasin?

Hasse Wester sa...

Jag älskar nässelsoppan som kockarna på slottet gör. Ha en fantastisk helg Lilla B.

Lilla B sa...

bloggblad:Inte ens "krämfräs" kan lindra det hemska. Men det är ju egentligen sorgligt att inte kunna fördra något som växer precis utanför knuten.
Vilka traumatiska minnen den berlinaren måste ha :)Och vilka historier om svensk matkultur han kan sprida runt Kurfürstendamm.

Lilla B sa...

åsa!: Lär av din gamle morfar! Du kommer att bli förvånad över hur effektivt nässelvattnet är som gödning.
Trevlig helg borta på ön!

Lilla B sa...

matte: Nässlorna är så livskraftiga att de räcker säkert till både gödning och fjärilar! Vill man utrota nässlorna går man nästan alltid bet! De motstår det mesta.

Lilla B sa...

cs: Insekter i soppan? Det kan jag mycket väl tänka mig. Har bara obehagliga minnen förknippade med nässelsoppa med ägghalva.
Men vi kan väl ha en trivsam helg för det!
Tur att det inte är obligatoriskt att samla nässlor och koka soppa. Väldig tur.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Vågar knappt skriva: fan tro´t, men jag gör det ändå. Har aldrig serverats annat än vedervärdig nässelsoppa. Är de trollkunniga, era kockar??
I vilket fall som helst ska du ha en prima helg!!

Anonym sa...

Kul detta med nässlor... jag har tänkt, år efter år efter år, att jag ska plocka de små färska och göra nässelsoppa. Det låter ju så... rustikt, liksom. Rejält.
Miljövänligt och grönt och... självförsörjande, så där.
Präktigt.
:)

Hittills har det inte blivit av, och jag tror inte det kommer att hända framöver heller.
Nässlor har vi maaassor av, men de får nog fortsätta vara barnkammare/mat åt fjärilarna istället...

Anonym sa...

Haha... och efter att ha läst om insekterna så avstår jag definitivt!
Örk.

:)

Anonym sa...

Mmmm så gott med nässelsoppa med ägghalvor i! Spenat- eller grönkålssoppa är rena mjäket i jämförelse, även om det också kan duga om man önskar en grön soppa.
Inte behöver de odlas heller nässlorna. De bara kommer.
Jodå, lite får allt växa till sig för att bli gödsel också. Dessutom brukar jag hänga några knippen med nässlor till tork. Det blir vitaminrikt grönfoder åt hönsen på vinter.
GJ

Lilla B sa...

ellis: Jag kan ju absolut inte rekommendera nässlor till nånting annat än gödselvatten. Nu kan du med vetskap om att alla inte uppskattar nässlor titta åt ett annat håll och använda tiden till något bättre än nässelplockning!

Lilla B sa...

GJ: Gratis är min själ inte alltid gott!!
Men som hönsamat duger det nog.

Anonym sa...

Nässelsoppa kan vara gott.
Släng blancheringsvattnet.
Använd anis och fänkål som kryddor i soppan.
Spetsa serveringen med nyskuren gräslök.
Smaklig måltid

Lilla B sa...

örjan: Det kanske är värt ett försök till!

FO - 2 sa...

Jeg både spiser dem som suppe og lager gjødselvann av dem. ;)
En flott plante! Med sting i. ;)

Lilla B sa...

ida: Med mycket sting! Och stink!