tisdag, augusti 10, 2010

Böntorn eller Blomsterminaret


Ett antal 2-meters bambupinnar i tältform utgör själva ställningen. Blomsterbönor, eller rosenbönor som de också kallas, är utplanterade runt bambun.

Växtkraften är nästan onaturlig. Överträffar till och med kirskålens! Det blåser till bara och hela ställningen är klädd med blad och blommor.

Idag har jag skördat de första bönorna. De ska skäras i bitar, förvällas och användas i grytor till vintern.
Många tror inte att man kan äta blomsterbönor men det går utmärkt. De ska bara förvällas några minuter först.

Fröerna är också fina. Kolla här!

4 kommentarer:

johanna sa...

åhå, kanske vore nåt att odla på balkongen. eller då kanske jag inte kommer ut genom dörren.

Lilla B sa...

johanna:Gör det till nästa år. Spaljera mot en vägg och du får en blommande ridå! Man använder dem som skärbönor men utbytet är betydligt bättre. Baljorna är upp till 30 cm långa.

johanna sa...

låter bra. tyvärr har jag inte så mycket vägg på min balkong, det är mest glas :o)
men jag hade tänkt få tummen ur o skaffa mig en odlingslott!

Lilla B sa...

johanna: Gör det! Ryck ur tummarna och slå till med en lott!