måndag, maj 10, 2010

Fina fröer och blommande bönor


Tjusiga frön, eller hur?

De är från förra årets skörd av blomsterbönor från mina föräldrars odlingar. Jag tänker förgro dem i små pytsar inne i växthuset och lura harkrankarnas larver på ett skrovmål. Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att det är just de kräken som biter av plantan när den precis skjuter upp som en grön böj ur jorden.

Blomsterbönor och blomsterbönor, förresten. Man behöver inte bara titta på blommorna, man kan vänta ut baljorna och äta dem. De långa, gröna baljorna är goda om man tar dem innan de hunnit bli som träfiber.

8 kommentarer:

Katarina sa...

Vilka vackra bönor! Dem är det ju nästan synd att peta ner i jorden!

Lilla B sa...

katarina: Precis vad jag tyckte när jag såg dem :). Den händige skulle kanske kunna göra något fint smycke av dem. Vi andra får trycka ner dem i jorden.Trots deras skönhet.

epsilon sa...

Men så snygga - kanske ett långt halsband.

Lilla B sa...

epsilon: En god idé! Undrar just om man ska lacka dem efter uppträdning? Den här bloggande damen skulle kunna förvandlas till en Blomstrande Böna. Och det är en förvandling som heter duga, det.

Love, literature and gardening sa...

Behöver nog inte lackas - de håller i flera år. Barnen fick en hög på fritids och de låg i en liten skål hemma sen i 15 år, lika färggranna hela tiden!

Lilla B sa...

love, literature and gardening: Ingen lackning och lång hållbarhet - så förträffligt! Ska samla in så mycket bönor som möjligt till hösten. Trä upp dem och vandra runt på tunet i ett långt halsband. Ljuva 70-tal.

Mian sa...

Åh så fina. Som karameller!

Lilla B sa...

mian: Jättefina!!