lördag, maj 22, 2010

Mesig klängväxt

Sen flera år klädde klematisen Summer snow en del av vår faluröda stuga. Fint, tyckte jag. Inte för att jag är så überförtjust i snö precis men klematisen växte och blommade överdådigt. Sånt gillar jag. Frodigt och maffigt står högt i kurs.

Det blir ingen sommarsnö i år. Vinterkylan tog kål på växten. Inget liv någonstans. Har klippt ner hela sommarsnön och grävt upp rötterna.

Egentligen hade jag nog föredragit en mera hårdför Winter snow istället för denna mesiga Summer snow som inte överlever en rejäl bergslagsvinter.

Jösses - jag klarade mig ju från frysskador och är ändå värsta fryslorten ...

4 kommentarer:

slottsträdgårdsmästaren sa...

Vad tråkigt. Mina Summesnow frös ner och jag beskar dem till marknivå men de kommer fint nu. Ge inte upp...köp en till. En sådan här helvetesvinter kan inte komma igen på 50 år eller nåt...ha en skön söndag!

Lilla B sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Ja, det är fasligt tråkigt med döa klematisar. Har funderat hit och dit på vad jag ska sätta. Det är ett gott råd att ersätta den med en ny Summer Snow. Så får det bli.

SqZ sa...

Rabattrosorna som troligen har funnits på plats sedan vårt hus byggdes på 70-talet dog också av den stränga vintern. Men klematisarna verkar ha överlevt :-)

Lilla B sa...

sqz: Grattis till klematisöverlevnaden! Men sorgligt att de gamla rosorna tackade för sig. Den här vintern var sannerligen inte rolig.