torsdag, september 25, 2008

Älglus, hjortfluga eller bara älgfluga


Jaha - de är i farten i år igen, älglössen eller hjortflugorna. Förr fanns de inte i markerna men sen några år är de en verklig plåga på hösten. Och då menar jag en Verklig Plåga. De är nästan omöjliga att värja sig mot. Ett dovt surrande och sen har de landat någonstans på en. Bryter av sina vingar, letar på ett smakligt ställe och ser svampplockaren som en blodfull restaurang. När man väl kommit hem är de näst intill omöjliga att plocka bort ur hår och kläder. En inköpt luskam klarar håret men lusflugorna som gömt sig i kläderna är det nog bara tvättmaskinen och ett ovänligt tvättmedel som biter på. De är livskraftiga som kvickrot och nästan omöjliga att klämma ihjäl. Pansarlöss. Fy.

Läs bara vad jag saxat ur Wikipedia om de räliga kräken:

Älgfluga (Lipoptena cervi) är en lusfluga av familjen Hippoboscidae. Flugan är en blodsugande parasit som lever på stora hjortdjur såsom älg, hjort och rådjur. Följaktligen kallas insekten även för älglus eller hjortfluga.

Älgflugan är ca 5 mm lång och relativt ny i den nordiska faunan. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i håret och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den brukar ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men de kan inte använda människoblod för sin utveckling. Betten är inte farliga eftersom flugorna inte tros bära med sig några farliga virussjukdomar, dock kan betten ge klåda och svullnad.

Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Man kan dock försöka använda en tät kam eller en pincett när man ska ta bort den.

Meningen " ..."tros inte bära på några virussjukdomar" har jag särskilt fäst mig vid eftersom jag fått ett otäckt kliande bett på låret. Funderade på att antingen välja att publicera en bild på de ihjälslagna lössen eller på låret. Det får bli lössen, trots allt.

Den som vill känna lite mer närkontakt med lössen kan klicka på bilden.

Några av mina träffar med älglössen har jag beskrivit både här och här.

Fridfullt på landet? Nä.

23 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Men de är ju så äckliga!! Fy sjutton! Fick en massa på mig i fjol och hela kvällen så kröp de omkring på mig.... Tyvärr så finns de på ett av de bästa svampställerna med gula kantareller som finns.... så det är bara att välja :) Tror jag tar trattisar utan krypen... :)

Lena sa...

Jag träffade på en, bara en, i mitt hår häromdagen. Det var nog bara en, men det kändes som om de var fler. Jag behöver bara skriva om dem så börjar det klia..

Lilla B sa...

lotta: Här är de överallt - valmöjligheten finns inte. Man tror att alla är bortplockade och så killar det i nacken. Då vet man...

Lilla B sa...

panter: Jag tycker att älglusen är vidrig! En riktig otrevlig en som stör när man är ute i skogen och som sen tar sig friheten att kliva runt i huvet. Usch! Och klia antingen den verkligen finns där eller man bara inbillar sig.

Anonym sa...

Fann dessa rader hos Naturhistoriska Riksmuseet (hoppas de kan ge någon tröst!):

Släktnamnet kommer från de grekiska orden lipo som betyder överge, lämna eller vara förutan, och ptero som betyder vinge, och avseer vingautotomin. Artnamnet kommer från latinets cervus för hjort - vilket syftar på flugans värddjur.

Så det är alltså inte vilket djur som helst utan ett djur med anor!

Lilla B sa...

ruben: Det var intressant som upplysning men jag tror inte jag blir vänligare instämd till de där krypen. Inte ens om jag tänker på att det är anrika gamla kräk.

Anonym sa...

Nej, jag misstänkte det. Och ska jag vara ärlig, så förstår jag också, att de är vidriga små kräk!! /R

Anonym sa...

då ska du vet hur mycket såna där äckliga djur jag plockar på mina häst stackare !!

och jävla skit kryp !

Lilla B sa...

ruben: Tänkte väl det!

Lilla B sa...

Mamma Milla: Det måste vara vidrigt för hästarna.Gräsligt, helt enkelt. Hur får du bort dem? De sitter väl i hundratal.

Rosengeranium sa...

Usch! Det här är en av orsakerna till att jag tycker att det där med "tillbaka till naturen" är ett strängt överdrivet nöje.

Humlan sa...

Isch! Ibland är det skönt att bo mitt i stan.
...fast i dag gick jag ju på en skogspromenad, men den var så kort att den kanske inte räknas? *hoppfull, trots att det började klia i huvudet när jag läste detta*

Lilla B sa...

rosengeranium:Staden har sin tjusning men fördelarna med landet överväger, tycker jag. Fast de jämrans älglössen avstår jag gärna.

Lilla B sa...

humlan: Känn efter lite i nacken om det inte killar lite....
Nä - en liten skogspromenad är nog ingen fara och jag kan garantera att man märker älglössen. Åtminstone efter ett tag:)

SqZ sa...

Jag har aldrig hört talas om de där krypen. Må de hålla sig långt bort från huvfvudstadens omgivningar!

Lilla B sa...

sqz: Hur rått det än kan vara i huvudstaden, hur folk än älgar fram på gatorna och kanske ändå inget hjort(nödstavning) är det inte troligt att stadsborna kommer att besväras. Värddjuren är rådjur, älg och hjort.

Bloggblad sa...

Måtte de inte flyga åt sydost... har aldrig sett live och vill inte heller göra det... det räcker med att vi har fästingar i mängd här.
Uschalingen.

Lilla B sa...

bloggblad: Jag kan försäkra att du helt och fullt klarar dig utan att ha sett dem live! Fästingar är nog egentligen värre otyg eftersom de sprider sjukdomar. Älglössen vinner på äcklighetssidan.

Anonym sa...

En ny bekantskap, men TOTALT VIDRIG! Åh, jag ryser, håren på armarna står rakt ut. Detta var banne mig traumatiskt på riktigt.

Lilla B sa...

i vassruggen: Fy fan för så vidriga kräk! Håller helt med.

Anonym sa...

Mycket märkligt -tidigare älskade jag att gå i skogen nu på hösten och plocka svamp -just sedan några år tillbaka blir även jag attakerad av dessa lusingar som kryper omkring. kan vi utrota dem igen -eller bära nätkläder -heltäckande något för sportindustrin att urveckla.

MVH Anna Maria. G. Hultquist

Lilla B sa...

anna-maria:DEt finns ju myggmössor/kepsar på marknaden men det vore prima om något repellerande medel togs fram som avskräcker älglusen.

izzy sa...

För två år sen hade jag tre bett på huvudet, i hårbottnen. Jag hade tre infekterade "bulor". de kliade i ett år och tre månader.