lördag, februari 24, 2007

Går det, tro?


Lite fröer än inköpta, flera ligger ute på beställning. Och nyss fastnade jag i en katalog. De mest ljuvliga freesior fanns det på bild.

Hos min farmor och farfar på Olympia i Helsingborg fanns alltid ett fång blommor till helgen. Farmor ville absolut ha det så. Ibland fanns det ett par kvistar freesia i buketten. Åh, så gott de doftade.

I mitt växthus odlar jag vindruvor, tomater, basilika i mängd, grönsaker och liljor av olika slag. Jag vill att det ska dofta så gott att man nästan blir lite yrslig. Ja, det vill jag verkligen.
Freesior har jag aldrig odlat.

Undrar om det går att ha dem i växthus?
Undrar om man måste vara speciellt skicklig för att få dem i blom?

Är det någon som provat?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig odlat fresia, men prova.. det kan ju bli alldeles otroligt bra!!! och meddela oss sedan../åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Lilla B sa...

åsa: Jag ska nog prova några stycken. Går det så går det..

Anonym sa...

Visst är det kul nu när fröna ska ner i jorden. Själv odlar jag mest olika chilisorter och olika basilikasorter. Sen slinker lite andra örter med på köpet. Om du inte tittat in på örtagårdens hemsida - gör det!

Lilla B sa...

christina w: chilin blir bra att torka, tycker jag. Får oftast någon planta av en god vän som drar upp för många. Ibland har man tur...!
Basilika och tomater är mina absoluta måsten i växthuset.
jag ska absolut titta in på örtagårdens hemsida. Tack för tipset!

Anonym sa...

Vad druvorna ser goda ut. Gör du nåt speciellt av dom?! Eller äter du dem som dom är/Agnetha

Lilla B sa...

agnetha: De äts precis som de är.! Det går visserligen vida över gränsen till frosseri - men va fan.

Anonym sa...

Har du beställt frö eller lökar till fresia? F.ö skrattade jag gott när jag läste att du ville ha så mycket väldoft att du blir yrslig - precis så känner jag också denna vår.