måndag, januari 28, 2008

Den fina stegräknaren

Den snälla dottern i Stockholm har skickat en stegräknare per post åt mor sin. En räknare som kan snart sagt allt. Omvandla mina lätta steg till förbrända kalorier. Kalkylera och imponera. En stegräknarens Rolls Royce. Jojomen.
Jag tror att den nästan skulle kunna gå rundan helt på egen hand, så fiffig är den.

MEN.

Den har ett inbyggt överfallslarm. Det bekymrar mig en smula. Tänk om jag gör en hastig rörelse, larmet bränner av och en förskräcklig sirén tjuter i byxlinningen.
Hemska tanke.
Hur får man hejd på sånt oljud, tro?
Jag kan ju inte kasta den i "älva" så fin som den är. Och inte svälja den heller. Ljudet skulle kanske bli lite dovare men jag skulle nog uppfattas som en smula märklig där jag gick runt och lät.

Nu har jag fått något att fundera på.

26 kommentarer:

beerbelly sa...

Hehe ja något att gå och tänka på kanske? :-)
Ha en bra kväll!

Hedgren sa...

Dagens i-landsproblem?

Lilla B sa...

beerbelly: Har man inte något problem så kan man ju skapa sig ett :). Men medge att det skulle vara obehagligt att gå runt och tjuta!
Ha en prima kväll själv!

Lilla B sa...

hedgren: ha ha! Ja,absolut!

Anonym sa...

Men du...funkar inte det larmet då du faller ner på backen...jag menar att inte ålar du dig fram på vägarna...
Fast en ganska så intressant tanke det där med at svälja larmet och sen gå runt som om "vaddå jag hör inget"...S...Eller ett bra "skaffa nya bekantskaper larm"...alla i närheten kommer att komma stormande för att undsätta dig...sätt dig ner på backen och verka chockad...du blir säkert bjuden på kaffe hemma hon nån...

Krma så long från Malin

Bloggblad sa...

Haha - tut i magen. Skulle nog i alla fall skrämma bort en del karlar... :)

Jag måste nog leta rätt på min räknare nu när jag börjat med ett sundare liv... men som så mycket annat försvinner den lätt i brôten här bakom finrumskulissen...

Ewa sa...

vilken osannolik utveckling den här bloggen fått; först hundhistorien och nu ett invärtes överfallslarm... Vad månde bliva?

Humlan sa...

Haha! Hur kommer man på tanken att SVÄLJA larmet??
Wv: prprgx Låter det så när man svalt det? :o)

loathing sa...

min morsa fick ett överfallsalarm av min brorsa och jag kommer ihåg att vi ville testa den på skojs skull för att se hur högt den lät.
och när vi väl hade satt på den kastade vi in den i morsans rum och stängde dörren och den låg där inne och tjöt och tjöt. men ingen kunde gå i närheten av den. det gick bara inte. våra trumhinnor sprängdes och man trodde hjärnan skulle poppa ut och säga hej.
jag fattar inte hur ett sånt larm skulle kunna vara till hjälp om man blir överfallen. jag skulle bli hjälplös och svag bara av att sätta på den. fan.

Nollan sa...

Hihi, mycket finesser var det, men de har glömt off knappen :D Jaja, någonstans måste man ju spara in ;)

Anonym sa...

Hej i bloggen, dina vardagsfunderingar påminner lite om oförarglig kvällstidningskrönikör...fortsätter läsa dina! tankar.

Anonym sa...

Om det nu är ett låtande larm, så kan jag tänka mig två möjligheter (minst). Antingen blir det som med brandlarmet - man blir mer upptagen med att få tyst på eländet än på att släcka ev brand.
Eller också blir det som med stöldlarmet på bilen - ingen bryr sig ens om att höja ett ögonbryn.
Men tänk om det är ett pepparsprutande larm - då du!!
Antagligen tryggare om du förbarmat dig över någon av de skällande herrelösa hundarna.
Tror GJ

Rosengeranium sa...

Heh, eller så kommer du att göra ditt livs lopp när larmet sätter igång, komma ifrån skurkarna och öka konditionen på kuppen.

Lilla B sa...

malin: Jösses vad som skulle kunna hända om larmet brann av... Tror du att någon skulle komma sättandes och bjuda in ett tjutande fruntimmer på kaffe? Jag tvivlar.

Lilla B sa...

bloggblad: OM mot förmodan du inte hittaar stegräknaren bland alla bloggblad så finns det fler att köpa. Det är en bra idé att komma igång även om det tar emot.

Lilla B sa...

ewa: Jag har ingen aning om vart bloggen kan ta vägen. Bävar nästan. Den började som en trädgårdsblogg och har helt spårat ur.

Lilla B sa...

humlan: Vad ska man göra när man står där och det illtjuter? Kunde bara komma på det. Fast jag kan erkänna att det skulle nog inte glida ner alltför lätt :)

Lilla B sa...

loathing: Har inte sett dig här förut!Välkommen in. Jasså - det låter så fasansfullt illa om överfallslarmet. Nu blir jag ju ännu mera orolig. Herrejösses - Man får kanske trampa ihjäl skränfocken. Larmet, alltså.

Lilla B sa...

nollan: Det är kanske som ett fyrverkeri fast med sprakande decibel istället. En gång igångsatt så finns det ingen återvändo.
Man måste kanske köpa ett nytt då.
Många problem blev det...

Lilla B sa...

pellepolett: Det var snabbt hithittat! Välkommen!
Om man tänker sig att ambitionen är en trädgårdsblogg så får man se inläggen tills tjälen släppt som orensat ogräs :)

Lilla B sa...

GJ : Pepparsprut kan det omöjligen vara. Då svider det på magen och sånt exmeras inte!
Menar du att jag som skrämsel skulle gått runt med de där illskällande hundarna. Nejtack! Jag leasar sonens hund ibland. Han skäller bara på kommando men kan se gräsligt skräckinjagande ut.

Lilla B sa...

rosengeranium: Jag tror inte att det finns just några skurkar i min närhet. Men tanken att göra två saker samtidigt tilltalar mig mycket. Men springer gör jag inte!

FO - 2 sa...

Du må gå FORT om du utløser alarmen selv.... ;)

Bloggblad sa...

Jag letar och letar... fast - jag har inte svårt att komma igång. Längtar ständigt ut till mina gående meditationsstunder.
I dag på lediga dagen blir det dock ingen, trots sol, för jag känner mig halvrosslig och vilar och dricker varmt i förebyggande syfte.
När det gäller att träna på gymmet i skolans källare, hittar jag ständigt på ursäkter, men inte för att ta stavarna och gå en långpromenad.

Lilla B sa...

ida: Jag tänkte att man kanske skulle kunna dra igång larmet om man snubblar till lite. Halkar lite lätt eller bara vinglar i största allmänhet.

Lilla B sa...

bloggblad: Gymträning är motionen från Helvetet! Kommer hem väldig sent och får piska iväg mig själv. Jag är så lat att det är skamligt. Men när jag väl kommer ut är det gott att gå och fundera.