torsdag, januari 17, 2008

Mata fåglarna!


Ska köpa hem några påsar jordnötter till helgen och ge till småfåglarna! Solrosfrön, talgbollar och frön av hampa passar också bra. Ska det vara kalas, så ska det!
Jag får plocka fram fågelboken och kolla vilka matgästerna är.

Det är en vecka kvar till den landsomfattande fågelräkningen. Den som kallas Vinterfåglar inpå knuten och är en årligen återkommande inventering av fågelbeståndet. Mellan den 25 och 29 januari är själva räknandet. Läs gärna här.

Småfåglarna struntar säkerligen i om jag glor på dem och att jag passar på att räkna dem dessutom. De gillar maten.
Och vem gör inte det... Inte fågelmat. Riktig mat, alltså.

Uppdaterat:
Flera Blog Awards har jag fått och glatt mig åt. Nu senast från Anna. Tack!
Min tidigare vidareskickning gäller fortfarande.

14 kommentarer:

beerbelly sa...

Helt suveränt det där fågelbordet (?) fågelfrömataren.. vad det nu heter.
Ha en kanon bra kväll!

Ewa sa...

vad säger julstjärnekatten om sådana tilltag (mums?)
Eller håller han sig till julstjärnor?

Anonym sa...

Här matar vi som bara den, men de äter dåligt iår. I alla fall av våra frön och talgbollar. Men svålen från julskinkan är ganska poppis. Du har fått en Oscar hos mig, välkommen in!

Lilla Blanka sa...

Hej Lilla B, Lilla B(lanka) här ;)
Vad mycket fina planscher du har..!
Natti
Mia

Cattis sa...

Så gulligt fågelbord!

Lena sa...

Missade förra året, men i år ska jag vara med. Vi har hur många fåglar som helst, dock inga domherrar...
Tack för påminnelsen.

Lilla B sa...

beerbelly: Visst är det underbart med den slajmigt insmilande katten.
Ha en finfin dag! Idag är det ju fredag!

Lilla B sa...

ewa: Han når inte upp. Jag har hängt både kattfåglbordet och alla andra fröautomater i en syrén utanför köksfönstret. Grenarna håller inte för den store katten utan han hoppar upp och dråsar i backen. Jag har själv sett det. Nu har han gett upp.

Lilla B sa...

anna: Tycker att det går i vågor. När det är milt är de inte lika ihärdiga som när kylan sätter in. Tack för utmärkelse!

Lilla B sa...

lilla blanka: Välkommen hit! Jag har alltid min kamera med mig och fotograferar alla planscher jag ser. Visst är de fina ochvisst väcker de minnen? Åtminstone hos mig - de står för min tidiga skoltid.

Lilla B sa...

cattis. Ja - det är både gulligt och roligt!

Lilla B sa...

panter: vi har inte lika många som förra året. Har inte sett någon domherre på länge här. Inte så stor variation bland fåglarna heller som det brukar vara. De är väl och förser sig vid något annat fågelbord.

Malin sa...

Du vet du vad...tror nog att bara för att man är en liten fågel så är det väldigt gott att räknas med...
Härligt fågelbord du har...
Har hittat på något på min blogg...kika ska du få se...

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin; Åh, tack så mycket! Får jag fundera ett litet tag på hur jag skall förvalta den?