måndag, januari 07, 2008

Förberedelse för våren

Odlingåret närmar sig. Då gäller det att ha krafter att orka beskära, gräva, såga, lyfta, bära, böja sig, sträcka sig. Det är mycket ork som behövs för att hålla ordning i en trädgård och i ett växthus.

Julens goda och myckna mat, godisgranens chokladpynt och hela höstens bilåkande och bloggsittande har lagt några kilon på kroppen. Bort med bloggfläsket och in med musklerna!

Fy helskotta så hurtigt det lät.

Men det behövs styrka för att orka jobba hårt i vår.
För att komma i form går jag en timme om dagen.

Det jag egentligen tänkte skriva idag har Slottsträdgårdsmästaren redan hunnit skriva.
Så kan det också gå.

16 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag gillar också mitt jobb. Speciellt vid lönedags... Nejdå, jag skojar bara, jag gillar mina elever. Men jag gillar att vara ledig ännu mer.

Men du... trädgården ska väl vila liiiite till? Själv borde jag nog tagit en promenad i stället för att sova som en gris i en hel timme... Skyller på att jag är rädd att halka.

beerbelly sa...

Bra jobbat :-)
Blir helt klart skönare i trädgården med lite ork.
Mår dessutom bättre när man fått luft oavsett hur mycket man tränar eller inte.
Ha en bra kväll!

Cattis sa...

åå jo visst är det tungt att arbeta i trädgården. Fast det ger energi oxå :-)
Jag kommer sakna min trädgård som jag flyttat ifrån. När våren kommer ska jag "snylta" på kolonilotternas fagra grönska *s

Anonym sa...

Jag är kluven när det gäller trädgårdsarbete... jag köper gärna plantor och buskar och grejs och stoppar ner. Sen ska det bara sköta sig själv... :)

l*eva sa...

Någon större motionerare är jag inte...men hundpromenader är visst stärkande?

Fö. så LÄNGTAR jag...efter, att åtminstone sätta portörspaden i jorden...Kolonilottens ogräs hägrar...och Balkongens pelargon-vattnande. Men nog är det en Värmande Sol...som just nu känns mest AKUT!

Anonym sa...

Tack "Slottsträdgårdsmästaren" för den fina Bellmanträdgården. Inte ett grässtrå så långt ögat kan skåda, utom möjligen där de inte ska vara (i grusgången).
När det gäller trädgårdarbete, så inte är det motionen man längtar efter. I så fall räcker det med snöskottning, som märkligt nog inte ger någon energi. Bra kalla fötter och ond rygg.
GJ

Anonym sa...

Oj då...jag måste också komma igång...kanske ska börja med "spadgång..."...så att jag kan ta ett rejält tag ute i rabatterna frampå...

Kram från Malin

Annika sa...

Idag skulle du ha varit här, Lilla B. Vi väntar rekordtemp på 25 grader! Varmaste ngnsin en januaridag i Washington. Ack ja...så skumt.
FÖ så har jag också lagt på en mass kilon och ska börja STAVGÅ idag, haha!!! Få' se hur det går!

Lilla B sa...

bloggblad: Trädgården behöver vila men inte jag! Har vilat hela julen så nu får jag rycka upp mig. En stund åtminstone.

Lilla B sa...

beerbelly: Visst var det duktigt gjort?! Jag är nästan imponerad själv :) Men det behövs verkligen kraft och energi när vårarbetet sätter igång.

Lilla B sa...

cattis: Balkongodling, kanske? Inte odla dem utan i dem.

Lilla B sa...

ellis: Jo, tjena - då får du satsa på plåtblommor och plastgrönsaker :) Men det kanske gossarna gillar? Oätliga plastgrönsaker?

Lilla B sa...

l*eva: Jag är naturligt lat, om man så säger. Har man hand om en hund får man sig en dos motion antingen man vill eller inte. Det har jag märkt när äldste sonens vovve är utleasad till mig.
Körde i tjockt moddlager till jobbet idag. Usch för vinter!

Lilla B sa...

GJ: Nä, det är inte motionen jag står efter utan ork och kraft som kommer av den. Förhoppningsvis, iallafall. Vill gärna dra igång växthuset men det är toktidigt än.

Lilla B sa...

malin: Gör det!
Spadgång - för de riktiga kraftkvinnorna ;)

Lilla B sa...

annika: OK! Nu går vi rejält så kilona smälter undan!!
25 grader ute. Så avundsjuk jag blir!