onsdag, januari 16, 2008

De sju sanningarna


Frukostflingan har utmanat mig att skriva sju sanningar om mig själv. Detta var för några dagar sedan och jag har allt grunnat en hel del. Vad skall jag presentera? Några goda sidor kanske så jag änglalikt strålar från bloggen? Nä. Fulbitar istället? Kul för andra, möjligen. Det får bli en blandad kompott.

1. Katten Gustaf är rätt lik mig i inställningen till mat. Jag tycker om att äta och tar gärna om. Det mesta är gott, dessutom. Har alltid varit smal men nu börjar det liksom ändra sig. Har börjat tänka mig för. Inte kul.

2. Är mycket intresserad av vad som händer i omvärlden och gillar allmänbildning. Att vara insatt i lite av varje tycker jag om och försöker att vara.

3. Lat. Avskyr att motionera. Det är ett enda stort måste. Går med stegmätare för att ha en egen piska på ryggen. Jag vill för död och pina inte delta i gruppverksamhet. Allt sånt går bort illa kvickt. Promenader där jag kan gå och fundera för mig själv är det enda som jag kan tänka mig.

4. Språkintresserad. Jag tycker om ord. Jag kan riktigt gotta mig åt en välskriven text. Nykonstruktioner av ord som barn kan få till är ofta fullträffar. Roliga ord tycker jag om, roliga fraser och lustiga böjningar likaså. Nästan allt som har med språk att göra förhöjer tillvaron, tycker jag.

5. Kattallergiker, fast botad. Har varit allergisk mot pälsdjur. Katter och hundar har framkallat ihärdiga nysningar och bedrövlig klåda i ögonen. Det var rätt illa, faktiskt. Äldste sonen påstod att man kan vänja sig vid sin egen katt. Två små katter kom till oss på hösten 1999. Jäklars vad jag snöt mig och kliade mig i ögonen under ett halvt år. Sen avtog eländet. Monsterkatten och hans bror har vuxit upp till två rediga kattherrar och mina kattallergiska besvär är borta.

6. Påhittig. Vill väldigt gärna hitta på finurliga lösningar på problem som dyker upp. Det behöver inte bara vara problem, förresten. Förbättringar i huset av olika slag. Kärringpåhitt är namnet på dessa. Med viss rätt...

7. Ideellt arbete. Avsätter sen många år tid för Röda Korset. Först var jag passiv medlem när barnen var små. Numera är jag styrelsemedlem i den lokala kretsen och arbetar som frivilligarbetare. För mig är det viktigt att göra en samhällsinsats som kan underlätta tillvaron för de som inte har det lika bra som jag.

Det är meningen att jag skall passa vidare. Beerbelly! Antar du utmaningen?

Uppdaterat:
Beerbelly avstår. Man får göra det.
Så här gör vi:
Den som känner sig utmanad får självmant skriva om sig!

16 kommentarer:

beerbelly sa...

Ah intressant läsning och hedrad av utmaningen. Jag får nog tyvärr avstå pga ..hmm tidsbrist.. och att en sanning om mig är att jag inte gillaratt skriva listor och dyl.
Gillar trots det att läsa hos andra förstås.
Ta gärna någon annan mao så slipper jag känna pressen.
Sen kanske jag skriver ett inlägg med sju sanningar vid tillfälle ändå. Ok?
Ha en superbra dag!

Lilla B sa...

Helt OK!

FO - 2 sa...

Takk for at du delte de 7 faktaene om deg selv. Synest å kjenne igjen mye av det gjennom bloggen din ja. :)
Vet du at man bør gå 10 000 steg hver dag.... !? ;)

Frukostflingan sa...

*ler igenkännande* åt det där med stegräknare, men tack vare att jag har en hund blir det varje dag tillräckligt många steg för att hålla kroppen i någorlunda trim!

Hasse Wester sa...

Efter dessa sanningar framstår du absolut som änglalik Lilla B.

Bloggblad sa...

Kul att läsa - och speciellt när jag ser att allt utom kattallergin och RK stämmer. Fast jag är allmänt allergisk... och skänker pengar till flera ideella organisationer, så det jämnar ut sig.

Fast - jag slutade med stegräknare... går i alla fall för att inte fläsket ska ta över mitt liv.

Och jag slipper skriva om mig - har gjort det för länge sen. Många konstigheter hittade jag...

Anonym sa...

Vad härligt att kunna bli kvitt sin allergi! Jag är hopplöst fall, är så otroligt allergisk mot det mesta av både växter och djur, så det är döfött att ens försöka.

Lilla B sa...

ida: !0 000 steg är väldigt mycket när man har ett stillasittande jobb. Ibland måste man plåga sig - men tiotusen steg är MYCKET för en latmask.

Lilla B sa...

frukostflingan: Hundtrimning får en helt ny betydelse när matte trimmas av hunden! Har ibland hand om sonens hund och jag tycker det är ett evigt lubbande längs skogsvägen med den doggen.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Du är allt en snäll trädgårdsmästare, du!

Lilla B sa...

bloggblad: Skulle vara kul att läsa de sanningar du skrev om dig. Kan du inte hinta lite var jag hittar dem?

Lilla B sa...

anna: Så träligt med mycket allergi! Jag blev genom kattanskaffandet av med allergi mot äpplen och plommon samtidigt. Fasiken vet hur det gick till. Nu återstår mot hasselnötter, mandel och björkpollen. Och det kan jag leva med. Hoppas att din allergi lättar!

Anonym sa...

Hi hi, vad skoj att läsa massa om dej fast att jag känner dej en del sen tidigare :) Jag ser framför mig hur du kämpar för röda korset i kylan! Att din allergi mot katter har försvunnit har du berättat för mig förut och det har jag fört vidare till flera andra allergiker! Visste dock inte att du var SÅ anti mot att motionera! Men i och för sig så möter jag dig aldrig på mina vovve-promenader (som både är långa och många), hi hi! Ska snart hem från jobbet (slutar ganska tidigt idag) och ut med vovven. Jag blir alldeles knäpp av att inte röra på fläsket! Ha det så himla gott! /Linda

Lilla B sa...

Linda: Så olika man kan vara! :)
Spelar du innebandy fortfarande?

Anonym sa...

Vi har inget damlag i innebandy här längre. Vi är numera ett kompisgäng som spelar innebandy på söndagar. Det har vi förresten gjort i flera år. Din son var med några gånger kring jul och han är ju en sån där "jobbig" bollbegåvning... Inte kul att va i motståndarlaget!! Men jag går på spinning och gymmar också, det går fint det med! Du borde testa, det är ju individuell träning :)
Ska snart ut på långpromme med en kompis och så Zebban förstås. Om det nu går att ta sig fram i blåsten... Ha det så bra! /Linda,

Lilla B sa...

linda: Den dagen långfredagen infaller på en torsdag kommer du att se mig på spinning! Jag skjutsade dit dottern och det var ett jäkla oväsen därinne. Eller var det aerobics? Jag kommer inte ihåg.