onsdag, januari 02, 2008

Kasta inte utblommade hyacinter!


Börjar hyacinterna se vissna ut? Kasta inte dem! Gör inte det - ge dem ett evigt liv i trädgården eller i växthuset istället. Evigt är kanske att ta i. Ge dem möjlighet att blomma om år efter år, vår efter vår.

Jag brukar ställa undan de utblommade hyacinterna. De får stå och skräpa i källaren tills våren kommer. Torra och eländiga ser de ut. Men skenet bedrar. Det finns kraft kvar i lökarna. Under våren planterar jag dem sedan i växthuset. Egentligen behövs inget växthus, en rabatt går också bra. Det är bara att trycka ner hycintlökarna i jorden.

Lökarna som planteras i vår kommer att blomma nästa år. Blomstänglarna blir lite glesare än vid första årets blomning. Men vad gör det? De blir fina ändå.

Här är några lökar som blommade i mitt växthus för drygt ett år sen. Bilden är tagen i april 2007.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fina de är!

Vi kan inte längre ha hyacinter tyvärr, P är allergisk mot dem. :(
Å vad jag saknar den doften!

l*eva sa...

lilla b: Det ska vara Du till det där! De knölar jag sparat och satt ner genom åren...har mer eller mindre förintat sig.
Surkärring som jag är, så skyller jag på att det var Hybridknölar!

Annika sa...

SÅ mysigt med hyacinter, tycker jag. Tyvärr är det ju inte en julblomma där jag bor utan en påskblomma, och hjärntvättad som man är sen barndomen tycker man att blomman känns helt fel till Påsk, haha!!
Jag har flera Hyacinter i rabatterna som brukar blomma så vackert just runt Påsk...
God Fortsättning!!!

Lilla B sa...

ellis: Du kan väl sätta några lökar i en rabatt utomhus och gå och sniffa på dem där? Allt går att ordna...

Lilla B sa...

l*eva: Om det är för blött ute när man sätter dem så kan de ruttna. Shit happens!

Lilla B sa...

annika: När de blommar inne i växthuset är det vår. Men jag kan hålla med om att vi är programmerade att tycka hyacinterna är julblommor.
God forsättning själv borta på andra sidan Atlanten! Kan meddela att det snöat idag. Små vassa snökorn.

FO - 2 sa...

Vakre Hyasinther! :)
Jeg gleder meg til alle mine Hyasinth løker, i krukker, spretter her ute til våren.
Gjenbruk er bra! ;)

Lilla B sa...

ida: Återbruk är tidens melodi! Jag gläder mig åt att se dem blomma år efter år. Lättskötta dessutom :)

Editor sa...

Tack för tipset. Då ska jag spara min och plantera ut dem till våren!