torsdag, september 03, 2009

Senfärdiga tomater

Väldigt så tröga de är, mina tomater. Visst mognar de men det går ovanligt långsamt.

GJ, som kommenterar här ibland, berättade igår att hon la in äpplen i växthuset för att skynda på mognaden. Det hade inte fungerat så där jättebra men jag ska prova ändå. All fallfrukt ska jag bära in dit och hoppas på att etylengasen som äpplena avger ska skynda på de senfärdiga tomaterna.

Går det så går det. Och äpplena ska ändå inte ligga på grusgången eller i gräset och skräpa.

10 kommentarer:

Love, literature and gardening sa...

Eller om du flyttar in i växthuset och andas intensivt och höjer koldioxid-halten?

Skämt åsido - det är skönt just med tomater att de kan ligga och mogna inne även om man måste plocka dem gröna.

AnnA sa...

Annars kan du göra "Stekta gröna tomater"...
Skämt åsido, i år har verkligen vårt växthus kommit i skymundan för annat, men jag har faktiskt kunnat skörda några gurkor och tomater, och där finns paprikor och chili, men annars får jag mest panik av att gå in där eftersom jag blir "överfallen" av en för stor druva.
Bättring till nästa år!!!!!!!!
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

Lilla B sa...

love, literature and gardening: En rätt fiffig ide´!
Jag brukar också lägga gröna tomater till eftermogning men tycker inte att de får den fulla tomataromen, precis. Tycker att de mest smakar köpetomater.

Lilla B sa...

AnnA: Nja - stekat gröna tomater gör sig bäst på film :). Provade en gång att göra den anrättningen men jag tyckte inte alls att det var en god maträtt.
En hisklig vinranka är lättbesegrad! En sekatör och en bra tidpunkt, t ex mellan jul och nyår och det är kört för rankan. Man ska nästan gå bärsärkagång i växthuset!

Camilla med Trädgårdsliv & Design sa...

Absolut värt att testa...Ha stängt bara så att inga mördar sniglar hittar dit bara... ! Kram C

Lilla B sa...

camilla: Och inga rådjur heller!!!

Malin sa...

...men är det inte bättre att plocka in en drös o låta dom mogna inne...det låter lite skruttigt med fallfrukt som ligger o gojsar till sig..."luftmarinerade" tomater låter inte gott...

Kramen från Malin

Lilla B sa...

malin: Tycker att det är nödläge att eftermogna dem inne - vill helst ha dem hängande i växthuset så länge som möjligt. Äpplena tänker jag gräva ner efter att tomatplantorna är utburna. Det kommer att bli finfint i jorden. Tror jag...hoppas jag :)

billan sa...

Mina inte bara mognar dåligt, det är till och med många färre än vanligt! Ett riktigt skruttigt tomatår blev det...
Och du Lilla B, du hade alldeles rätt, det var en änglaknopp som höll på att slå ut:)

Lilla B sa...

billan: Trist när det inte dignar av tomater, tycker jag. Och retfullt när de finns men är gröna och verkar förbli så.
Tyckte det liknade en nästan utslagen änglatrumpet så det gläder mig att jag inte var fel ute.