söndag, maj 25, 2008

Växthuset på Mors dag



Helgens arbete i växthuset bestod i att göra i ordning markbäddarna, bära ut pelargonerna, plantera om lite smått och gott. Barnbarnet hjälpte till hela tiden.

Under den omsjungna fiberduken står tomatplantor, physalis, basilika och paprika. På hyllan och täckt med ännu en fiberduk gömmer sig småblommor.

Någon undrar kanske varför jag inte planterat ut tomaterna. Det är fortfarande jämrans kallt på nätterna. Dessutom är jag en smula sparsam av mig och så länge fiberduken är billigare än elen så får denna mirakulösa duk täcka och värma.

I stugvärmen står två änglatrumpeter och flaxar lite med vingarna. De får stå inne ett litet tag till.

Barnbarnet åkte hem nyss. Trött men nöjd. Själv undrar jag fortfarande hur mycket vatten som kan sugas upp i en tröja storlek 98-104.

Jag gissar på runt 158 liter.

24 kommentarer:

Fundera grönt sa...

Fantastiskt material i den lilla tröjan! :) Wettex ligger illa till...

Lilla B sa...

fundera grönt: :)!

Jo sa...

Låter som om du har haft en bra stund med din lilla hjälpreda! :) Och vilket fint växthus du har! *avis* Ha det gott! :)

beerbelly sa...

Fint verkar det bli. Inte en slump att barnbarnet vattnade igen gissar jag :)
Ha en bra vecka!

Lilla B sa...

jo: Vi hade verkligen mycket roligt. Det blev en hel del uträttat trots den välvilliga hjälpen ;).
Växthuset har jag haft runt 15 år, det byggdes ut efter några år. Lätt att ta till för lite i början - enklare att sköta ett större, dessutom.
Roligt är det!

Lilla B sa...

beerbelly: Jag hoppas att det ska bli fint. Det ska aldrig se likadant ut två år i rad.
Barnbarnet hade tjatat att få komma till farmor sen förra gången. Och alldeles rätt förmodat - det var vattningen som drog.
Vi hade en redigt blöt helg!

Linda sa...

Vilken härlig bild!
Nu kommer minnena tillbaka från fjolårets härliga besök i ditt växthus :)

Marina sa...

Så underbart det ser ut och så värdefullt för lilla flickan att få ha en farmor/mormor som har tid att låta henne hjälpa till.

FO - 2 sa...

Ja, her var det jo frodig og fint allerede! :)
Tipper det vokser ekstra godt etter at din lille assistent har vannet. ;)
God uke ønskes deg.

Dubbelörn sa...

Får bara meddela att första gurkan är avsmakad fr växthuset ;). Bildbevis finns...

Kramar

Anonym sa...

Låter härligt värre...faktum är att våra nätter varit rätt ok ett slag...igår kväll tog jag tempen eftersom jag tyckte jag var "onaturligt" varm...men allt var som det skulle ...Öppnade så balkongdörren lite på glänt och kan man tänka så bra..."febern" försvann och jag kunde sova...
Ser härlig ut i ditt växthus och jämför med mitt kaos därute, men såklart jag har inte en sådan fantastisk hjälpreda som du har...tycker nog att det förklarar saken helt och hållet....

Kram från Malin

Lilla B sa...

lindalotta: Ja, nu är det dags att få besökare i växtuset. Välkommen in i år igen!

Lilla B sa...

marina: Det är mycket roligt för mig också! Hon är så läraktig att det kommer nog att spruta latinska namn ur truten på henne innan vi stänger växthuset för säsongen. ( säger en mallig farmor)

Lilla B sa...

ida: Några växter i blom och det ser både möblerat och klätt ut.
Lilla damens vattning hjälper säkert till. Men det får torka upp mellan varven - annars får jag slå mig på näckrosodling.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Jag har tittat, beundrat och blivit avundsjuk. I den ordningen.
Grattis till så lyckad odling!!

Lilla B sa...

malin: Klart att det är barnbarnets förtjänst att det blommar och frodas!!
Väldigt roligt att hon är intresserad av att hjälpa till. Med lite hjälp kan hon göra riktigt mycket.
När söndagkvällen kom la hon sig på köksgolvet och slockande medan jag plockade i ordning efter maten. Man blir matt av hårt arbete.

Ida sa...

Några frågor från nybörjaren till amatören... :) Hur många kvadrat/kubik är växthuset? Jag ser minst två öppningsbara fönster på bilden, är det fler? Jag har 6 kvadrat och ett öppningsbart, funderar över om det behövs ett nytt. Har du tips om var man köper droppbevattning? Det är ett krav för vår odling att den klarar sig när vi reser bort någon vecka.

Lilla B sa...

ida: Mitt växthus var ursprungligen på 10 kvadrat men byggdes sen ut till 15.

Det finns två öppningsbara luckor på var sida. Om du har möjlighet att fixa en lucka till så är det bra. Växterna far inte väl när temperaturen stiger och skördeutfallet kan bli sämre dessutom. Bladlusangreppen ökar också när växterna blir lite uttorkade. Då stiger sockerhalten i bladen och vips är lusen där.

Det har inte varit aktuellt med droppbevattning så där har jag inget svar att ge. Men jag skulle höra efter där växthus säljs. Eller kolla på växthusfabrikanternas hemsidor.

Anonym sa...

Ser man på - det ser ju snyggt och prydligt ut i växthuset!!! Undrens tid är tydligen inte förbi! ;-) /Ruben

Lilla B sa...

ruben: Och hade jag inte lövat detta, kanske??
Undrens tid är inte förbi - - -
Du kommer att slås med häpnad, sanna mina ord.

Marie sa...

Nydelege bilete frå drivhuset ditt!

Ha ein fin tirsdag :)

Lilla B sa...

marie: När blommorna kommer in i växthuset blir det mycket gemytligare! Snart får den nystrukna duken läggas på bordet för att göra det ännu trivsammare.
Trevlig resten av veckan!

Lullun sa...

*hihi* Ja, det måste vara något med kombinationen barn och barnkläder; för visst kan de bara den där konsten att bli enormt våta och smutsiga. :-)
Underbara foton oxå!

Lilla B sa...

lullun: Med tre barn och ett barnbarn kan jag direkt säga att de drar till sig vatten och skit i en utsträckning som vetenskapen skulle ta en titt på.