tisdag, maj 20, 2008

Lovsång till fiberduken

Fiberduken är för de frusna växterna vad fleecetröjan är för mig. Det värmande omslaget som gör att vi härdar ut lite till och vågar hoppas att morgondagen ska värma en smula bättre.

Kommer ihåg tiden före fiberduken. Vad gjorde man i kökslandet då, tro? När kvällshimlen klarnade upp och temperaturen sjönk oroväckande fort och mycket? Jag la gamla lakan på potatisblasten när kylan satte in. Om utplanteringsväxterna stod i sina krukor eller hängde i amplarna bar jag antingen in dem eller gjorde pappersstrutar av tidningar och trädde över blommorna. Det såg bra dumt ut, det gjorde det sannerligen. Som om Ku Klux Klan hade möte i trädgården.

Innan fleecetröjornas tid var det stickade koftor. Såna gillar jag fortfarande.

17 kommentarer:

Lena sa...

Fiberduk är bäst, men lakan fungerar bra också. Frost här i morses. Det kanske eg. är normalt, men trist och väldigt kallt hur som helst. Jag kör trots detta på med sandaler och bara ben. 4 grader när jag lämnade huset i morses.

Jo sa...

Fiberduk ska vara bra, har jag hört. Jag är ny på det här med trädgård och har tyvärr 35 mil till den. Det där med att täcka blommorna över natten blir lite svårt.. :) Det låter dock som om det ser skojigt ut i din trädgård!

Dubbelörn sa...

Jag är bara så evigt tacksam över att jag höll emot frestelsen o inte gjorde iordning mina uteplanteringar. Elementet jobbar för högtryck ;).

Men det frodas i växthuset även om det går lite långsammare nu.

Nu hoppas jag SMHI har rätt om att vi åter ska få värmen till helgen!

Kramar

Anonym sa...

"Lovsång till fiberduken" - var skulle man hitta denna oväntade rubrik, om inte i din blogg!! Du är bara för härligt. Nu blev jag på gott humör! Om det inte lät så förskräckligt, skulle jag i min tur, sjunga en lovsång till din blogg!!

Anonym sa...

"Du är bara för HÄRLIG", heter det och inte "HÄRLIGT". Och ändå kontrolläste jag!!! Grrr

Malin sa...

Jo...fiberduk är väldans bra och det tycker vår rakade katt också...hittade henne sovandes i växthuset igår - under just denna fiberduk...och på några stackars plantor (ja hon hade fått fiberduk under sig också). I det läget är det bara att just - gilla läget. Hade inte hjärta att sjasa undan henne heller för egentligen så var det väldigt klokt gjort av henne...Kanske fiberduk går att sy kläder av....tänk dig examenklänning...vit o fin...dessutom lite värmande...hm...kanke lite spets runt om...ska fundera på detta...

Kram från Malin

Anonym sa...

Tack och lov för fiberduk.. till och med citrusen klarar natten inbäddad, men hundarna blev skitskraja när jag gick ut med dem och det plötsligt stod vita, läskiga varelser här och där i trädgården!

Åsa! sa...

Det är perfekt med fiberduk, bara man kommer ihåg att hylla av, hylla på ,hylla av, hylla...

Lilla B sa...

panter: Nog är det normalt med lite frost och elände i maj. Tveksamt däremot om det är normalt att gå barbent när iskristallerna skär genom luften.

Lilla B sa...

jo: Välkommen hit! Med 35 mil till din trädgård får du satsa på lättskött och oömt. Sånt som inte behöver fjäskas för.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Låter förnämligt att det frodas i ditt växthus. Jag var sen att komma igång och kylan satte dessutom ner farten här också. Det brukar ta sig bara solen och värmen hittar hit.

Vi hoppas verkligen att värmen återkommer i helgen!

Lilla B sa...

ruben: Lovsånger mottages tacksamt. Jag har överseende med alla missljud,
ylande toner,förskräckliga vibraton. Allt dylikt bortser jag från bara jag får höra lovsånger!
Tack på förhand.

Lilla B sa...

malin: Stackars kattskrälle. Rakad. Klart den får värma sig under fiberduken.
Jag som är lite hårdhjärtad ibland släpper inte in varken Monsterkatten eller hans mesige bror i växthuset. De ställer bara till massaker.

Lilla B sa...

matte: Hihi - ja, vita spökskynken i trädgården kan nog skrämma vem som helst.
Utam de jämrans älgarna, förstås.

Lilla B sa...

åsa!: Jag idkar nog latmansodling för fiberduken får ligga på inne i växthuset. På nätterna isolerar den mot kylan och på dagarna hjälper den till att hålla jämn temperatur.Jag har en termometer inne under fiberduken för att följa tempen. Det funkar jättebra.
Det är gott att vara lat...

Jo sa...

Japp, det är lite det stuket jag kör. Jag pjoskar med andra ord inte med växterna, utan kör ut dem och ser hur det går.. :) Går det, så går det!

Anonym sa...

jag vet inte längre vad jag tycker, sniglarna har tagit över vår trädgård..