onsdag, december 26, 2007

Växthusarbete


Juldagarna försvann illa kvickt. Precis lika fort som de kom. Men nu stundar växthustarbete!
Mellan jul och nyår är bästa tiden för vinterbeskärning av vinrankan. Skär man för tidigt eller för sent blöder rankan ihjäl.

Vill man att skörden skall de ut ungefär så här är det läge att plocka fram sekatören. Bilden visar en del av förra sommarens vindruvsskörd.

Vinterbeskärning innebär att man går hårt fram. Allt ska bort! Nästan i alla fall. På sommaren pincerar man, dvs klipper bort tillväxten ett par blad bortom vindruvorna. Det är ett evigt småklippande, ett justerande som pågår under hela sommaren.

I morgon går jag ut, öppnar växthuset och beskär vinrankan!
Tjohoo! Sommaren är på gång!

18 kommentarer:

beerbelly sa...

Cool :). Ha så roligt. Skönt att det går åt rätt håll.

Lilla B sa...

beerbelly: Jätteskönt att mörkret börjar ge sig. Visserligen syns det inte riktigt än men vetskapen att dagen blir längre är prima.

l*eva sa...

Åhhh så UNDERBART!

Dubbelörn sa...

HÄRLLIgt at kika in här o se att det finns någon som har blicken fäst där långt fram *skrattar*.

Ja men hur gör man med vinranka som växer ute... *fniss*

Lilla B sa...

l*eva. Visst är det något att se fram emot! Grönska och frodighet istället för iskyla och snålblåst.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Vinrankan ute behöver säkert också beskäras. Jag skulle ge mig på lika hårt! Men för säkerhets skull kan man ju fråga där man köpte den. Men för de kommande vindruvornas skull är säkerligen en beskärning bra. Om man bara vill ha blad och tillväxt kan man låta det växa fritt.

Tankevågor sa...

Här finns det hopp om livet och en ny vår ser jag! Visst är det härligt att veta att det kommer en my växtsäsong!
Ha det gott i växthuset!

Linda sa...

Åh vad det är bra med kunniga människor i bloggvärlden :)
Nu gäller det väl bara att jag klipper rätt...
Och att sommaren är på gång låter som balsam för mina öron :)

Elisabet. sa...

Ååå, det låter härligt!
Jag tycker om detta att vi nu har svingat oss över den mörkaste puckeln .. nu kan det bara bli bättre ..-)

Och ljusare.

Lena sa...

:) Jag hör glädjen mellan raderna. Tror att vår granne var ute i samma ärende vid sin vinranka. som växer ute. Jag skulle vara livrädd att göra fel, men övning ger färdighet kan jag tro.

Anonym sa...

Yes!! Underbaaaaart! :-)

Hälsar föreningen TVV (TotalVägraVinter).

Lilla B sa...

londongirl: Varje år är det lika hoppfullt bara man kommit förbi julhelgerna. Tack - säsongen i växthuset ser jag fram emot!

Lilla B sa...

lindalotta: Låna en bok på biblioteket. Säg vad du letar efter och bibliotekarien plockar fram vad du behöver i bokväg fortare än en gris blinkar!
Sen är det bara att ge sig på vinrankan med sekatören! Lycka till!!

Lilla B sa...

elisabet: Underbart när dagen blir längre. Såg i tidningen att i morgon blir dagen 1 minut längre. Inte mycket men 1 minut är mer än 0 minuter!!

Lilla B sa...

panter: Det gäller att kika i en bok och läsa in sig på principerna. Sen är det bara att klippa till. Inget mesande utan raska hårdföra snitt.

Lilla B sa...

ellis: Tack för länkning! Håller helt med om att vägra vinter. VågaVägraVinter!
TOTALVÄGRA!!

Anonym sa...

Kanske en vinranka kan komma in i mitt framtida växthus!? Får se om jag får upp något nån gång.

Lilla B sa...

anna: Om man bor gynnsamt kan man odla vindruvor direkt mot en södervägg. Här är det växtzon 5. Man måste fjäska lite för rankan och stoppa in den i växthuset.Lycka till med en vinranka - den är rolig att ha!