onsdag, november 01, 2006

Fågelmat


Sidensvansar i mängd kalasade utanför Måltidens Hus i Grythyttan. Rönnbär stod på menyn. Sura och kalla. Stod och tittade på fåglarna ett tag innan jag gick in.
Inomhus serveras varmare och godare mat.

Det är hög tid att börja tänka på småfåglarna. Feta goa frön av allehanda slag är mums för dem. Talgbollar är också gott.

Ju fler fåglar som överlever den förskräckliga vintern desto fler vårsånger får vi höra. Och fler myggor kan bli uppätna nästa sommar.

Tycker synd om de stackars små frusna fåglarna. Tänk om man kunde sticka små långkallingar åt de smala pinniga fågelbenen.

Hade bara B i slöjd - fåglarna skulle skaka av skratt om de såg alstrena. Får nog avstå... Det var bara en förflugen idé.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra idé annars LillaB. Annars kan man ju mata havsörn med grisar eller älgar. Vaktmästaren såg en duvhök ta en hare förra veckan....de lär ha mycket mat hos oss i vinter. Det är harar över allt.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: skicka hit alla havsörnar du ser - jag har älg så det räcker åt dem!!
Harar har jag inte sett till men rådjur, älg och mycket räv.
Jag har en fladdermusholk i ett träd också. Många tycker det är läbbigt. JAg tycker de är fascinerande.

Linda sa...

Många fladdermöss här med och i morse promenerade söndagsmiddagen omkring i trädgården och åt äpple... Två stora, feta fasanherrar. Jojomensan!

Lilla B sa...

lindalotta: de är fasligt stiliga, fasanerna!

l*eva sa...

Sticka små *kallingar* till Blåmesarna...ställer jag Direkt upp på!
FAST jag har ju matat de små liven rätt länge nu.
I går, tror jag det gick åt minst 2 kg solrosfrön. Samt EN stor talgboll!

TV-kvällsinsamling...till förmån för Småfåglarnas väl o ve!

Lilla B sa...

eva: nu bullas det upp med talgbollar och frön här i affärerna. Stora öppna kartonger på pall.Man skopar upp så mycket man tycker man vill ha.