söndag, december 14, 2008

Otänt var det här

Glömde tända tredje adventsljuset idag. Ibland får man skämmas över att vara så disträ.

Däremot har jag med glädje noterat att amaryllisen skjutit upp en blomknopp. Det var oväntat! Den bortglömda amaryllisen som blev kvar ute i en jordhög och inte upptäcktes förrän många hårda frostnätter passerat. Den var en smula genomskinlig i de yttersta lagren av löken, riktigt gott mådde den inte. Ändå strävar den på.
De är faktiskt två, de bortglömda blomsterlökarna. Den andra lever men har inte visat någon blomknopp ännu.

10 kommentarer:

segsliten sa...

Det är inte för sent än att tända det tredje ljuset. Lycka till med amaryllisen!

Anonym sa...

Du hinner ännu njuta av tredje ljuset. Fantastisk amaryllis. jag har ingen ännu men köpte några nya hyacinter idag. Älskar doften.

Anonym sa...

Inte behöver du skämmas vi är tusentals som glömt precis som du. Ha en bra advent/Agnetha....

billan sa...

Slarvmaja där!!!
Stackars amaryllis, men den blir nog vacker och ståtlig med tiden skall du se. Än är det inte slut på adventssöndagen så Tänd ditt ljus och låt det brinna......

Lilla B sa...

Välkommen hit, Segsliten! Amaryllisen är bestämt en riktig överlevare - den verkar jag lyckas med trots slarv och glömska. Sånt händer inte alltid ...

Lilla B sa...

kersti: Visst är blomman makalös! Trodde aldrig att en lök där det yttre var frostskadat skulle vilja blomma. Men det är kanske just därför den gör det. Blommar alltså. En överlevnadssak för amaryllisen.

Lilla B sa...

Agnetha: Tack! Känns bra att andra också, till och med i tusentals, glömmer sig och hittar otända ljus. Bättre än att hitta tända man inte visste om, förresten. Ha det gott själv!

Lilla B sa...

billan: Jag är en Slarvmaja Grande! Det händer att jag glömmer handla hem det jag borde och inte ser jag alla dammtussar hellre.
Men jag är snäll, åtminstone. Och kan laga rätt god mat om det vill sig.

Maria Berg sa...

Den som väntar får se, MB

Lilla B sa...

mariaberg: Den som väntar i det här huset får se ljus nr 3 och 4 tändas samtidigt. Ur led är tiden ...