tisdag, augusti 05, 2008

Persiljehäcken

Sådde persiljan som kantväxt i grönsakslandet. Sorten Gigante di Napoli. Då förstår ju envar att den kommer att bilda en gigantisk persiljehäck och vackert rama in odlingarna. Det hör man ju bara på namnet.

Med en så enorm odling skulle man kanske till och med kunna kosta på sig att formklippa den lite, tänkte jag.
Det var innan rådjuren upptäckte den italienske jätten. De jämrans djuren har betat friskt i odlingarna.

En hårt snaggad italienare i grönsakslandet. Det var inte så jag tänkte mig persiljeodlingarna.

17 kommentarer:

Jo sa...

Synd att de små liven (läs: kräken) har tuggat i sig din persilja! Annars kunde du ju ha gjort som vi och haft persilja i allt du kommer åt; hamburgarna, fetaost/kryddsmöret, på klyftpotatisen, ja på allt. Vi är inne på den tredje "Ica-krukan" nu och då har jag ändå planterat dem så de ska fortsätta leva.. Kanske får bli gigante-varianten nästa år? Jag får hålla utkik efter den, helt klart!

Anonym sa...

I mitt land är det bara blommor. Köpte en burk på Lidl som jag "strödde" ut i landet. Det blev en överraskning av blommor som jag aldrig sett/Agnetha

Anonym sa...

Å, då är det där de äter sig mätta nu, för mitt land har fått varit ifred. Å jag som sparat en massa ogräs åt dem å allt :)
Du får göra pilar neråt "Körka"...

Anonym sa...

Fy inte visste jag att de gillar persilja. Men det finns väl inte så mycket som de ratar. Persilja som kantväxt var en bra idé som jag nog knycker till nästa sommar.

cS sa...

Ret fullt är det. De enda som är glada åt det är väl jägarna. Färdigkryddat kött..../Claus

Hannele på Hisingen sa...

Underbart :)

Anonym sa...

Allså, jag tänkte på mej själv, som en gång tyckte att persiljamatta är bättre än gräsmatta... En häck skulle vara ännu mysigare. Jag jagar alternativ... i Ockelbo finns idéer.
(men inte underbart med ätande djur :(

Bloggblad sa...

Jag har persiljeblom som säkert fröar av sig rejält till nästa säsong... av det jag ser nu, borde jag kunna föräta mig rejält på persilja nästa sommar....

Men jag har bestämt mig för att inte bekymra mig om mitt dåliga samvete för landen... har tillräckligt ändå.

Lilla B sa...

jo: Strckholmsdottern som hade beställt Mycket persilja.... Och så äter rådjuren upp den, det är för bedrövligt. Håller med om att man kan ha persilja i det mesta.

Lilla B sa...

Agnetha: Det låter fint med blommor i landet. I mitt land är det skövlat och nertrampat. Inte allt men tillräckligt mycket.

Lilla B sa...

annapanna: Så är det! De är här och tuggar så mycket de orkar. De kommer nog till dig också, ska du se. Min persilja, morotsblast, salladsärt och luktärter räcker ju inte hur länge som helst...

Lilla B sa...

kersti: Försök dig på kantpersilja - det såg riktigt bra ut tills skogsmarodörerna hittade den.

Lilla B sa...

cs: Säg inte så!!! Då kommer rådjuren väl att rulla sig i kvarglömd vitlök och bita lite i jättelöken också. Ojojoj - hur ska det sluta. Man kanske kan bli inbjuden hos nån jägare på middag nu när jag bestått med kryddningen.

Lilla B sa...

hannele: Det kommer kanske att finnas persiljehäckar lite varstans nästa sommar :). Jag tyckte jag kläckt en finfin idé med en persiljehäck. Men det tycker jag ju alltid om mina idéer.

Lilla B sa...

bloggblad: Det lönar sig inte att ha uselt samvete för landen. Gräv upp den persiljan du vill ha till våren och sätt i krukor. Blommor och kryddor i några fina krukor och vips är odlingen räddad. Man måste inte ha trädgårdsland. Man kan överleva gott ändå. Rent onödigt att odla dåliga samveten.

Bloggblad sa...

Tack för de värmande orden!!!! Det kommer nog att gå åt det hållet så illa dåligt som det växte i år.

Lilla B sa...

bloggblad: Det har varit ett riktigt usselår i år! Kör med krukor nästa år och du blir inte besviken!