söndag, augusti 17, 2008

Blommor i hösttid.

Det känns som höst ute. Blåst och regn i övermått. Blomprakten har tackat för sig.

Tur att jag har en T-shirt med blommor på.
HA - säger kanske någon. Skulle det vara något?
Det är broderade blomster, säger jag bara. Fint som snus är det.

När sommaren blommat ut på farmen
har jag mina kvar på barmen...

Ja, det var synnerligen uselt men jag kunde bara inte låta bli.
Det kom för mig ett ännu värre rim förresten:

När blommorna vissnat ner för hösten
har jag mina kvar på brösten...

Bäst att sluta nu.

Nej, förresten. Ett till.

När inga blommor finns i hagen
har jag mina kvar på magen.

Nu är det verkligen slut.
Jag lovar.

24 kommentarer:

Lena sa...

;) Där fick du till det!

Hasse Wester sa...

När inga blommor finns kvar på marken
har jag bilder på dem i bloggen....om parken

Lilla B sa...

panter: Det är så man skäms. Värre än grötrim men oemotståndligt att syssla med.
Ju värre rim desto bättre!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren;
När du kommer ut till parken
ligger blommorna på marken!

Anonym sa...

Ha, ha, ha.. Inte bara gröna fingrar där, inte.. :)

Hasse Wester sa...

Risken är stor
och då vänder jag och åker tillbaka där jag bor

Lilla B sa...

kirsti: Nej - en förfärlig lust att skriva trams har jag!

Anonym sa...

Ja,här är det ju rena rama höststormen, redan.Blä. Men du - tjusiga rim!

Malin sa...

En sådan poet du är...Det låter som en mycket inspirerande tröja du fått på dig...hm...går du helt säker i ett sådant plagg...

Kramen från Malin

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Åka hem o läsa bok?
Inte är du väl en tok!
Ut och städa upp de blöta
Så att gästerna får möta
ett fint slott med pomp och ståt
Det är nåt att fröjdas åt!
Blommor i en finfin backe
även om de böjer nacke
efter regn i skur på skur
Ty om vi har riktig tur
Solen kommer fram o lyser
Ingen mästare i trägår´n fryser.

Lilla B sa...

ellis: Förfärligt med allt regnande. Nu får det ta mig sjutton räcka!!

Lilla B sa...

malin: Haha - går säker?
Jajamensan - ingen fara.
Tycker inte du att det är kul att hitta på usla rim? Det gör jag.

Anonym sa...

En sådan fullödig poesi
lär jag aldrig mera få läsa.
Kristina Lugn,
där blev du allt dragen vid din näsa!


Ack ja....

Anonym sa...

Låter du dig verkligen nöja
med blommor på en tröja?
Men med lite parfym kan de dofta
tvärs igenom din fleece-kofta.
Själv föredrar jag trädgårdsträsk
även då blommorna börjar lukta mäsk
GJ

Jo sa...

Hahaha :) Jag tänker inte rimma, men ditt inlägg och alla kommentarer fick mig på väldigt gott humör iallafall! Idag skiner dock solen, hurra!

Anonym sa...

Jag måste skriva ett som jag hörde på radion för länge sedan håll i er:
Hoppas era barn är lydiga, nu när ni har fått chlamydia/Agnetha

Hasse Wester sa...

Fantastiskt! Du har en framtid som poet Lilla B. Jag ska spara detta vackra....

Lilla B sa...

ruben: Inget blommande fint vide
göms i detta enkla smide
Men väldigt kul att bruka orden
inte bara gräva jorden
varje ledig dag och stund
Spaden vaggas av John Blund

Lilla B sa...

GJ: Trädgårdsträsket säger du!
Sjödränkt mark har vi just nu!
Regnrock måste vara på
om man bara måste gå
ut och gräva upp potäter.
Jädrans rådjuren de äter
allt som växer och som gror.
Hoppas björnen står och glor!

Lilla B sa...

jo: Regn och rusk i salig blandning
Sommaren gick in för landning.
Solskenstimmarna blir färre.
Tror rent av att det blir värre!
Frost och snö och gräslig kyla
väntar snart. Nu vill jag yla!!

Lilla B sa...

agnetha: Ujujuj man får sig akta
tänka efter riktigt sakta.
Inte vill man ha baciller
träffa doktorn och få piller!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren:
Tryck på copy, klistra in!
Dikten är ju bara din.

Anonym sa...

Väldigt vad du ligger i
skapar tjusig poesi
jag får vila vid min kratta
stanna upp och bara skratta :O)

Lilla B sa...

katarina:
Roligt att min strida svada
möjligen gör andra glada.
Hoppas att du krattat klart!
Höstens stormar kommer snart.