söndag, juli 27, 2008

Vino Nordica


Så här långt har vindruvorna kommit.

Innan de första bladen visar sig på vårkanten misstänker jag ofta att den fnösketorra vinstocken dött under vintern.

Hittills har den klarat våra bistra vintrar. Nackdelen med den här sorten är att den växer galet mycket. Jag får sommarbeskära den varje vecka om den inte ska invadera hela växthuset.
Möjligen skulle den kunna överleva utomhus men då tror jag inte att vindruvorna skulle hinna bli klara innan frosten kommer.

Vindruvorna kommer att bli mörkblå.

13 kommentarer:

Anonym sa...

oj, så mycket druvor, jag slarvar med beskärningen..

Bloggblad sa...

Var hos goda vänner igår, där hade någon spottat vindruvskärnor för kanske 4-5 år sen, och en hade grott. Plantan hittades, togs om hand och igår svalkade den stora växten oss med härlig skugga. Inga bär än, men de vet inte om det blir några, vet inte vilken sort... bara väntar med spänning och njuter av de vackra bladen. Jag blev så sugen att testa... Deras växt klarar sig utomhus året om.

Lilla B sa...

hannele: Ja, det lönar sig att beskära och gallra bort en del druvklasar också. Annars får man mängder av småklasar. Bättre med Storklas än med Lillklas.

Lilla B sa...

bloggblad: Om man har vinrankan som solskydd är det väl gott nog. Men för att driva fram vindruvor av hygglig kvalité måste man nog vara lite hårdhänt.

Hasse Wester sa...

Fantastiska druvor. Mina Zilga-druvor utomhus har inte kommit så långt ännu men det blir mängder av klasar. Vill ha växthus....

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Ett vackert växthus i slottsparken kanske går att få till?

Anonym sa...

En fantastisk växtkraft har de. Får ta till stegen och ansa mina.
Självsår sig gör de också märkligt nog för jag tycker minsann att vi plockar och äter allt som blir. Kanske man råkat spotta ut någon kärna.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Hittar också då och då någon ynkligt liten planta, säkerligen frösådd från någon övermogen druva som ramlat ner.

Bloggblad sa...

För den som är lat som jag... finns färska druvor i affären och förädlade på Systemet...

Fast - om jag hade råd med en egen trädgårdsmästare.... suck. Men jag ska nog pröva att spotta kärnor i god jord - och få skugga... I vinträdets skugga... låter lite tjusigare än äppelträdets...

Lilla B sa...

bloggblad: Det ena utesluter väl inte det andra? :). De kan intas såväl färska som förädlade.

SqZ sa...

Hur stort växthus har du egentligen? Det verkar finnas oändligt med underbara växter i det :-)

Lilla B sa...

sqz: Det är knökfullt med växter som får trängas på 15 kvadratmeter. Sen utnyttjar jag tegelkanten som avgränsar markbädden från grusgången genom att ställa fullt med inkrukade växter där.

Anonym sa...

Underbart! vill ha!!