måndag, juli 14, 2008

Potatiskål


Friskt och frodigt bladverk. Riktigt fint vågar jag påstå. Men som potatisblast är det bara för mycket. Undrar hur det kommer sig när jag inte gödslat något speciellt. Och jag undrar om jag får några potatisar överhuvudtaget.

När vi flyttade hit till huset i början av 80-talet och potatisen precis kommit upp stannade en dam till och kommenterade potatisen.
- Titta! Kålen har kommit upp, sa hon

Kålen, tänkte jag. Knäppa människa. Det ser du väl att det inte är kål utan potatis. Men jag sa det inte, väluppfostrad som jag är.

- Vår potatiskål är inte så långt kommen, fortsatte hon.

Potatiskål??

Hon hade alldeles rätt. Förr i tiden sa man kål om alla köksväxter man odlade. Trädgårdslandet eller kökslandet kallades för kålgården. Här i trakterna lever språkbruket kvar åtminstone i form av potatiskål.

Det är inte fel att lära sig något nytt ibland. Men lite snopen blev jag allt.
Potatiskål.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med sådan kunskap och när det är besläktat med den bygd man bor i...Jag har aldrig hört talas om "potaiskål"....men ska höra mig för...Kålgård har jag däremot hört och jag har trott att det var den delen av landet där kålen odlades av olka sorter...tänk om det egentligen betydet grönsakland...???...hm...

Tråkigt att snuvan inte släpper och du har väl inte slarvat med att hålla fötterna varma för det är absolut A...O är att öronen inte blir kalla så se till att klä på dig ordentligt...Så sa alltid min mamma så då är det väl så...Det får heller inte bli för varmt och du ska undvika solen...du hör en sådan praktisk mor jag haft *fniss*...särskilt sommmartid...

Må väl och krya på Dig!

Kram från Malin

Anonym sa...

potaiskål...olka....det är svenska...

DS

Bloggblad sa...

Intressant. Aldrig hört.

Trist med din förkylning, men det är väl nåt som ska rensas bort...

Snygg holk! Grattis! Jag vann ju tre trisslotter för några veckor sen, vann 50:- och 75:- i omgångar, men sen tog det slut... tyvärr.

Lilla B sa...

malin: Det fanns kålgård för grönsakerna, örtagård och fruktgård.
Nej, jag slarvar inte med värme på fötterna men dessvärre är jag inte ett skvatt bättre. Jag tar det superlugnt, riktigt flegmatiskt, inomhus. Tack för omtanken. Men jag börjar misstänka att doktorn hade fel - det är kanske inte virus utan bakterier som bäst tas om hand av antibiotika. Får väl ge det några dagar till.
Men roligt är det INTE.

Lilla B sa...

bloggblad: Hade hört om kålgård men trodde som malin härovan att där odlades det kål och rovor möjligen. Slog upp i lexikon ( det var före internet) och fick lära mig annat.

Urtrist med förkylning men jag får väl härda ut.

Trisslotter är också vinst. Men jag måste säga att jag är sanslöst glad åt den exklusiva fågelholöken.

Anonym sa...

Tror detta med potatiskål är en ren missuppfattning. Alla vet ju att man gör brännvin av potatisen. När det hela var klart och det var dags för första glaset utbringade man potati-skål till varandra! Det är vad jag hört, men det kanske är lokalt?!

Lilla B sa...

ruben, ruben! Du har naturligtvis tolkat det hela rätt. Potatis-skål på dig!

Britt sa...

Det har jag aldrig hört men det är ju bra att man får lära sig lite nytt.//Britt

Anonym sa...

Vi har oxå mycket blast, men vi har även ljuvliga potatisar under. Så du ska se att du får finfina knölar med ;). Gödsla ska man inte göra med potatis..har jag hört. För då får man bara blast och inga knölar, så jag ger dem inget grisbajs utan bara byter plats vart 3:e år.

Anonym sa...

Dessa läkare gör det ibland lite för lätt för sig...vi betalar och de slänger ur sig "bara virus" av bara farten...Har varit gånger jag varit helt säker på att det varit dags för antibiotika...och vad händer...
Jag får knalla tillbaka till vårdcentralen efter ett tag för att återigen betala och fått rätt...
Tycker att då de ser att man inte så frekvent söker läkare så borde de ändå lyssna till en, av någon anledning så känner man på sig när det är nått annat än virusar...
Krya på dig nu och stå på dig...

Kram från Malin...

PS...Så det var med Kålgård som jag lurade på...Kul!

Lilla B sa...

britt: Visst kan man lära sig mycket nytt i bloggvärlden!

Lilla B sa...

minigrisen: Nä - man får vara försiktig med kvävegödning. Sånt gynnar bladmassan. Men det låter betryggande att din potatiskål är kraftig men ändå har finfina potatisar inunder.

Lilla B sa...

malin: Jag hade nog hoppats på ett antibiotikarecept och med hjälp av pillrena frisknat till i racerfart. Men han var så noggrann i undersökningen och har mycket erfarenhet så jag hoppas att han har rätt.
Febern har gett sig men hostan hörs nog över bygden.