fredag, juli 04, 2008

Tips till tomatodlare


Den som har sina tomater i ett växthus kan behöva tänka på pollineringen av tomaterna. Ute sköter vind och insekter om den. Yrkesodlare använder ofta humlebon i en liten papplåda. Men vi andra, vi som har några tomatplantor i ett hobbyväxthus, är nog så angelägna om att få fina tomater.

Förr i tiden var det trädgårdsmästarens uppgift att slå till uppbindningstrådarna så att blommorna gav ifrån sig sitt pollen. En så viktig uppgift kunde inte utan vidare uppdras åt någon annan.
Numera får man vara sin egen trädgårdsmästare och fullgöra Mästers uppdrag.

Tar man för vana att ruska lite lätt i tomatplantorna eller bara skaka blomklasarna en smula så kommer man att få en bättre fruktsättning i sin odling.

Bara ett tips så här en fredag.

Det passar mig förträffligt bra att ha en icke-kraftfull trädgårdsdag. Den där klematismassakern tog hårt.
Inte i hjärtat men väl i ryggen.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mycket du kan och vilka bra råd du kommer med! Önskar att jag hade ett växthus, om inte annat bara för att kunna få följa din råd. Ty goda råd äro dyra - och sällsynta! Ha det gott! /Ruben

Lilla B sa...

ruben: Här på denna blogg är alla råd såväl goda som gratis.
Känn på den kombinationen!!

Anonym sa...

Ja du...jag leker gudfader själv jag också...och precis som du säger så är det en lagom fredagssyssla...Ska jobba helgen och är lagom glad...Semestern närmar sig så långsamt så långsamt men jag måste gå igenom processen för att ta de första trevande stegen av ledigheten...Så nästa vecka vid den här tiden är jag antagligen helt galen av lycka och oändligheten...
(...Detta med tanke på tomatpollinering...)

Kramen från Malin

Lilla B sa...

malin: Du ska se att vecka kommer att gå i ett huj. Snart är det nästa fredag och en lång semester väntar på dig! Ha en fin helg!!

mossfolk sa...

Tur att mina tomater växte ute förra året för något sådant skulle jag aldrig ha kommit på!
Jag har en pelargon(blads)fråga hos mig som Bloggblad tipsade om att du kanske kunde svara på. Det vore jättesnällt om du kunde kika...

Lilla B sa...

mossfolk: Alltid lika kul att bli tillfrågad. Men i det här fallet viker jag ner mig. Har tittat på bladet men kan inte uttala mig. Pelargonsjukdomar vet jag knappt något om, dessvärre.

Anonym sa...

...ovanligt fenomen detta...du brukar dyka upp så ofta så när du inte gör det blir man så smått orolig...
Ha det gott vännen...

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Tack för omtanken! Lyckades arbeta ihop ett ryggskott och har tagit det lugnt. Bara varit barnbarnsvakt...

Anonym sa...

Jag har inga tomater alls i år.. saknar det lite nu.
ha en trevlig helg!

Lilla B sa...

matte: Det kan jag gott förstå att du gör. Så länge jag har ett växthus kommer det att finnas tomater här. Hoppas jag iallafall.
Trevlig helg!

SqZ sa...

Oj! Det där med pollinering har jag inte tänkt på. Det verkar dock som om vinden skött jobbet för en av körsbärstomatplantorna har fått små, små gröna tomater. Jag väntar spänt på att de ska bli grönsvarta :-) Den ena plantans blad har liksom börjat torka ihop. De som är i första torkfasen ser lite svartaktiga ut. Kan vara någon sorts ohyra?

Lilla B sa...

sqz: Lurigt, det där. Skulle snarast gissa på väder och vind. För torrt uppblandat med för regnigt.
Titta noga under bladen, det är där ohyra gömmer sig.