torsdag, juli 24, 2008

Rådjursgodis

Under natten har rådjuren smugit sig in från skogen och kalasat på luktärterna. Jag har två pilkoner som luktärterna förväntas klänga upp i och sedan blomma överdådigt, dofta underbart och lämna massor av blommor att plocka in. Brukar inte plocka in så mycket blomster men gärna luktärter.

Jaja - in my dreams, det.

Rådjuren har gått noggrant tillväga. De har betat av alla stjälkar runt den ena ställningen ner till ungefär tre decimeters höjd. De måste gått runt den och gnagt, de jämrans kräken.
Kan tidningsbudet ha skrämt iväg dem eller var de bara tvärmätta? Salladen var orörd liksom den andra ställningen för luktärterna.

Nu har jag lagt den ljuvliga fiberduken på landet och över luktärterna. Räddaren i nöden.

Inte en luktärt till ska de få.
Inte ett salladsblad tänker jag bjuda dem på.
Nu är måttet rågat!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Rådjur är verkligen inget kul! I kollitotten slipper man dem nästan helt, det är jätteskönt. Där har vi ju annat som inte är så kul - mördarsniglar på väg, inbrott och lite sånt...
Synd på dina luktärter, man kan ju hoppas att de förgrenar sig fint nu i stället!

Lilla B sa...

katarina: Mördarsniglarna är slemklumpar från Helvetet! Vidriga att få in i trädgården. Rådjuren är heller ingen hit, men som du skriver få man hoppas på förgrening av luktårterna istället. Och att de hinner komma med någon blomma innan frosten nyper till.

Nollan sa...

Det är rätt, svält ut odjuren. Hopplösa är de rådjuren (om än ganska fina att titta på) och skott och knoppar av alla de slag verkar de gilla. Hade en gång några rosenbuskar som jag trots att jag bodde i huset i nästan 5 år aldrig fick se hur de såg ut när de blommade. Det var rådjurens fel det.
Hoppas nu du lyckas "stänga dem ute"!

Åsa! sa...

Grrr... Inte roligt med ovälkomna gäster. Älgar och rådjur, ni har ett rikt djurliv. Hoppas björnen håller sig borta bara!

Anonym sa...

Det var inte kul ett dugg och jag är precis som du med luktärterna...dessa gör jag gärna buketter av och sätter in...annat växer för ögonfägnad på plats sga....
Låter som om du är på bättringsvägen nu men ta det lungt i värmen...hasa dig långsamt fram och håll till i skuggan...
Jag är rödbrun efter en dag ute vid havet där vinden så lömskt döljde solens brännande hetta...kliar och har sig men är bara att hålla sig lugn...Sitter mest under äppleträdet när det är så här varmt...sitter och glor faktiskt...

Kramen från Malin

Lilla B sa...

nollan: De har en jätteskog att ströva runt i och kalasa på. Rent ofog att ge sig på min trädgård. Synd om din rosbuske som mest fick bli rådjursmums istället för ögonfägnad till dig.

Lilla B sa...

åsa!: Ja, vi har verkligen ett rikt djurliv. Ibland lite för mycket av det goda. Vi har en gång fått kalla hit polisen för att skjuta bort två älgar som vägrade lämna tomten hur vi än bar oss åt. Älgar är inga kramdjur, precis. De kan sparka rätt viltsint.

Lilla B sa...

malin: Härligt att solen kommit! Här har det varit kyligt och regnande. Håller mig inte i solen så länge jag har halsont - men njuter ändå av ljus och värme.

Åsa! sa...

Polisen!!! Gisses, det är värre än vilda västern! Att du inte tar jaktlicens;)
Det har jag lovat göra den dagen rådjuren kommer till min trädgård. Vad jag nu har för nytta av det, jag som inte ens kan döda en mus...

Lilla B sa...

åsa: Man får inte skjuta älgar i sin trädgård. Vi är inte jakträttsinnehavare heller och OM jag mot förmodan skulle slänga iväg ett skott skulle det nog höras. Det skulle bli en smula pinsamt för mig här i bygden om det uppmärksammades att jag olovligen skjuter älg.

SqZ sa...

Eländes fän! De har käkat upp mina luktärtor också. Och ute hos svärmor mumsade de i sig chiliplantorna som hon fått av mig. Synd att de inte hunnit få frukt. Vore intressant att se rådjurens reaktion på hettan.

Lilla B sa...

sqz: Tycker nog att det gott kan svida i halsen på de jämrans kräken. Äta upp chili och luktärter. De är bara så trist. Särskilt som skogen är full av mat åt dem.

Hedgren sa...

Rådjur är vackra att titta på men inget man vill ha i trädgården! Och jag blev påmind om den honungsaktiga luktärtsdoften... Mmmm!

Lilla B sa...

hedgren: Jag är döless på att rådjuren äter så mycket i trädgården.
De är fina så det räcker i skogen.

Anonym sa...

I do not even know how I ended up here, but I
thought this post was great. I do not know who you are
but definitely you are going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!


Look into my blog post; cellulite treatment reviews