söndag, oktober 08, 2006

Oväntat möte i svampskogen

Gick ut för att plocka trattkantareller. I morgon börjar älgjakten - det gäller att ligga i och plocka idag.

Går till mina vanliga ställen. När jag reser mig upp står jag öga mot öga med en älgko. Stor som attan är hon och alldeles nära. Hörde absolut inget innan. Undrar om hon bara smög i mossan eller materialiserades ur den, rent av.

Hon står lika stilla som jag. Vi blänger lite på varann. Hon viker inte örona bakåt, frustar inte och stampar inte med klövarna heller. Det verkar inget farligt. Jag börjar gå sakta men håller noga koll på henne. Hon rör sig inte ur fläcken men följer mig med blicken. Jag pratar och pratar. Älgar brukar försvinna fort som blixten när man rör sig. Inte denna älg, inte.

Plockar upp mobilen och ringer Stockholmsdottern. Berättar om äventyret medan jag går hemåt och håller ögonen på älgkon.

Jag har träffat en verkligt nyfiken älg. De som brukar vara så rädda.

Men det blev inte många trattisar..

10 kommentarer:

Moni sa...

Häftigt möte, men lite läskigt!
Jag mötte en älg i skogen en gång, men då var jag bara 9-10 år. I vilket fall så fick jag PANIK och DÖDSÅNGEST minns jag...
Vet inte hur jag skulle reagera om det hände idag...

Linda sa...

Att du bara vågar!! Springa där i deras skog :)
Vilken häftig upplevelse, nu när utgången blev som den blev.

Jag som blev rädd för en fjäril innan... Jag var ut och stod och böjd över något och när jag reser mig upp så har jag något som flyger nästan rakt in i mitt ansikte... En fjäril, fniss!

Lilla B sa...

moni: ja, det var både jättehäftigt och lite, lite läskigt! Jag kände ingen rädsla men var så förvånad över att den bara stod kvar och blängde på mig hela tiden. Tänkte att jag inte skulle utmana den på något sätt utan verka lika fredlig som jag är.

Lilla B sa...

lindalotta: Då får man ju vara innerligen tacksam att älgarna inte flyger... :)

Lena sa...

Det var en Älien!


Jag har egentligen bara mött älgar så där öga mot öga till häst två gånger. Vi, hästen och jag, kom fort därifrån, inget smygande precis.

Anonym sa...

Å du milde, jag är livrädd för älgar. De är enorma!

Fast, efter Tjuren Vid Ales Stenar kan jag ta det mesta tror jag. =)

Lilla B sa...

panter: jag blev så jäkla överraskad. Hade inte märkt något och så står det bara en älg mitt framör trynet.

Lilla B sa...

ellis: jag är aldrig rädd i skogen. Men det var lite läskigt eftersom älgen inte gjorde vad älgar brukar göra. Dvs vända om och springa fort som bara den.

Vi på Kantarellen sa...

Jösses!

Lilla B sa...

mamselamsen: undrar om inte kattslagsmål i Nybro är värre