lördag, oktober 30, 2010

Man ska inte tro på allt man ser på TV

Såg ett program på TV ikväll. Ett trädgårdsprogram där det framhölls att man MÅSTE göra rent sitt växthus minutiöst på hösten för att ingen ohyra av något slag ska övervintra och ställa till ohägn för odlaren.

Under åtminstone 15 år har jag rensat ur växthuset, burit bort växtrester och sen nöjt mig med det på hösten. Eventuellt kan man kalla det lathet. Kanske är det fritt tänkande...

När vårsolen börjar värma tvättar jag ur växthuset. Mycket noga är jag. Hett såpvatten är det som gäller. Vid den tiden är det ljust, varmt och skönt till skillnad från på hösten. Det är en ren fröjd att vistas i växthuset.

Har det funkat i 15 år kan det knappast vara en slump. Jag tänker nog att de närmsta 15 åren fortsätta att fuskstäda på hösten och finstäda på våren.

Så får det bli.

4 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Åh, så skönt att höra att vi också tillhör gruppen av "fria tänkare". Låter så mycket bättre, för att inte tala om känslan i själva uttrycket.

Vi kör också samma som du o det har ju funkat även här... :D

Varma kramar till dig

Lilla B sa...

Hej du fritt flygande örn! Prova själv är som oftast min devis - det finns så mycket myter och trams om vad man måste, borde och ska i odlingshänseende. Rasande mycket är ren bullshit.
Och skulle man misslyckas med odlingarna så hänger man inte läpp för det utan kastar på komposten och börjar om på något nytt.
Trevlig helg!

baratradgard sa...

Förmodligen borde man skura växthuset både höst och vår. Om man ska vara riktigt riktigt noga. Gärna med desinficerande sprit. Nåde den odlare som låter en liten ohyra övervintra!

Det finns ibland en präktighet i trädgårdsråd som gör mig matt. Ungefär som när jag började läsa "Vi föräldrar" när jag fick barn 1988. Nåde den late förälder som inte tvättade tygblöjor och frös in nermixade matportioner i kuber tillagade från den egna köksträdgården!

Jag tror vi mår bäst av att agera med hjälp av vårt eget sunda förnuft.

Lilla B sa...

baratradgard: Det är säkert det optimala med tvättning två gånger. Det skulle jag göra om jag fått in någon besvärlig ohyra. I år ska jag prova på att bränna av svavel därinne. Så gjorde man alltid tidigare enligt en odlarvän. Hon häller svavel på ett fat och eldar inunder - då dör lusägg och annat skit. Man ska stänga till växthuset under proceduren och hålla sig själv utanför.

Vi ska passa oss för att tappa bort kritiskt tänkande och sunt förnuft!!