onsdag, augusti 26, 2009

Svalan och sommaren

En svala gör ingen sommar, sägs det.

Odlingarna den här sommaren gav ett ojämnt resultat. Potatisen, Amandine, blev fin och salladen rent överdådig. Sockerärterna ett totalt misslyckande liksom luktärterna. Rödlöken växte till stora fina klot.

I växthuset växer det fortfarande bra men mognaden går långsammare än vanligt. Mycket långsammare till och med. Men hoppet om den rikliga tomatskörden är sannerligen inte ute trots att hösten verkar anfalla oss. September kan ju bli så varm och solig. Sånt har hänt förr.

Tack och lov att änglatrumpeterna är tysta av sig annars hade trumhinnorna fladdrat i trasor - riklig blomning är bara förnamnet.

Allt får mogna i sin takt men det gäller att kolla temperaturen. En frostnatt är inget jag längtar efter. Tror inte att gurkorna heller gör det. Sjunker den ner mot noll måste värmefläkten igång.

Själv köpte jag mig en blå fodrad fleecejacka. Det gäller att vara rustad.

5 kommentarer:

AnnA sa...

Hej du!
Det är väl så, att allting inte blir bra varje år.
I år har jag inte hunnit med att vårda mit växthus, så skörden där är väl inte som den skall. Odlingen i trädgårdslandet blev det heller inget med.
I och med vi har renoverat köket, och har lite till att stå, har det tagit en hel del energi och tid.
Pion-, rosen- och liljeblomningen är jag däremot väldigt nöjd med! Vilket överdåd det har varit i sommar.
Blåbärsbuskarna har också givit god skörd, och det ser ut som om äppleskörden också kommer att duga.
Sedan är det en del projekt i trädgården, som plattläggning och annat som ligger i träda, men här i Skåne brukar hösten vara lång och varm...Så vi får se...Sedan kommer det en vår nästa år, eller hur?
Ha det gott!
hälsn
AnnA

Lilla B sa...

AnnA: Visst är det så! Somligt blir bra medan annat blir skrutt.Så är det varje år.
Man hinner inte allt jämnt. Barnen går före trädgårdsskötsel, renoveringar tar sin tid. Resor eller sjukdom ställer till det i trädgården - ogräset juuuuublar när det får vara ifred.
Trädgården är föränderlig! Första snön brukar kunna singla ner i mitten av oktober här (usch o fy) men den försvinner illa kvickt, dessbättre. Nästa år blir det kanske en varmare sommar.

Jo sa...

Jadå, i år bidde det inte mycket alls hos oss. Femtielva lökar vägrade komma upp och tiden saknades till att greja så mkt. Man Aklejafrön har jag ju iallafall! Meilar du mig din adress, så kommer de pronto?

Lilla B sa...

jo: Skickar min mailadress omgående! Tack på förhand.

Lilla B sa...

jo: Postadress, menar jag förstås :)