måndag, januari 15, 2007

Liten blåst kärring

Kanske i alla bemärkelser blåst. Men mest blåst på stormens efterverkningar.

Det gick nämligen alldeles utmärkt att åka iväg till jobbet idag. Snorhalt. Jomenvisst. Men sådant är vinterväglaget.Till och med timmerbilarna kröp fram. De 4.5 milen till jobbet avverkades på 57 minuter. Kör man saktare än så får man mantalskriva sig på vägen.

En endaste bil låg i diket. Många träd hade blåst omkull men otroligt nog låg stammarna INÅT skogen. Överallt.

I morgon skall jag knycka mig ett skott av Dr Westerlunds hälsoblomma. Vi har ett sorgligt exemplar i pentryt på jobbet.

10 kommentarer:

Linda sa...

Skönt att du är hemma igen!
Märkligt att träden lagt sig bort från vägen, men bra!
Vad är Westlunds blomma?
Jag har en doktor som heter Westlund :)

Lilla B sa...

lindalotta: Visst är det knepigt att träden lagt sig inåt skogen på båda sidor av vägen. Man blir allt lite tacksam för detta.
Dr Westerlund var läkare i Enköping för runt 100 år sedan. Han ansåg att Rosengeranium renade luften och att varje hus borde ha en sådan blomma för att hålla sjukdomar borta. Därför kallas Rosengeranium för Dr Westerlunds hälsoblomma.
Om jag inte missminner mig kan man lägga några blad längst ner i botten på en sockerkaksform och grädda sockerkaka med blad av Rosengernium som både smaksättning och dekoration. Har aldrig försökt mig på så det kan jag inte rekommendera. När man rör vid Dr Westerlunds blomster så lösgör sig väldoft. Lite citronartad.Mmmm så gott bladen luktar.

Sara Ödmark sa...

Läskigt med stormar. Träden ska ju stå där dom står tycker man...

Lena sa...

Jag har ett kluvet förhållande till Rosengeranium, tycker både att den doftar gott och lite för mycket på något sätt, eller ja det är nog att doften verkligen sätter sig i fingrarna om man gnuggar på den. Den är hursomhelst vackert yvig och grön och pryder vilken plats som helst.

Lilla B sa...

saom: Men visst är det lite spännande också. Man kan tycka som Muminpappan att små ofarliga katstrofer är rätt trivsamt....
Välkommen hit! Har inte sett dig förr!

Lilla B sa...

panter: Ja, precis så känner jag också inför blomman. Det kan bli lite för mycket av doften. Den är god i lagom portioner. Tänker låta den stå ( om den tar sig) så att man nuddar den vid vattning.
Doftar det rejält och mycket får jag skylla på monsterkattens bravader i fönstret. Några slag med svansen och huset fylls av blomdoft....

Anonym sa...

Jag fick ett skott av dr Westerlunds blomma förra våren. Skottet har rotat sig, men inte riktigt tagit sig. Jag är rädd för att plantan hålller på att tyna bort. Jag hoppas att den överlever vintern. Jag fick även några skott på mer ovanliga pelargoner. Personen som gav dem till mig är med i pelargoniesällskapet och har jättemånga sorter hemma. Där ligger jag i lä. Fast jag har flera ovanliga sorter saintpaulior!

Lilla B sa...

pallas : Förr var jag jätteduktig med krukväxter men nuförtiden ser fönsterbänkarna ut som Sällskapet för Torra Blad.
Jag ligger i startgroparna för växthuset.

Anonym sa...

Dr Westerlunds rosengeranium i sockerkaka är inte att rekomendera enligt min smak - jag har prövat.
Jag har däremot några andra s.k. doftpelargonier hemma varav en ska vara ätlig. Får återkomma med namn (just nu bortblåst) på blomman samt ev recept när jag provat.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Bra att höra av någon som verkligen provat rosengeranium i sockerkaka. Då blir det inga sådana experiment i köket!