torsdag, juli 20, 2006

Själva växthuset



När jag öppnar dörren in till växthuset ser man den lilla rosa pelargonen vid gångens slut. Växthuset är byggt med eftertanke. Och en hel del handkraft också. Jag köpte ett norskt hus i byggsats. Efter några år tyckte jag det blev för litet och det var bara att beställa ett par sektioner till. Leverans hem till tomten. Aluminiumprofiler och isolerplast.

Vackert? Nä. Men mycket funktionellt.

Markbädd i U-form, lecablock runt om där husväggarna står och frosttåligt tegel där odlingsbädden slutar mot mittgången. Mittgången grävdes mycket djup och fylldes upp med alla stenar vi kunde hitta. Stora och små vältes de ner i den grävda avgrunden. Sen fylldes allt med grovt grus. Mittgången fungerar som ett värmemagasin - alla stenarna bidrar till att hålla kvar värmen.

Luftningsfönster med automatisk luftning ingick.

Och jorden då? Grunden är köpt planteringsjord, gödslad och kalkad torv samt kompost. Komposterar trädgårdsavfall för sig och hushållsavfall för sig. Trädgårdsavfallet i en öppen kompost och hushållsavfall i en sluten varmkompost.
Har hållt på med mitt växthus i cirka 15 år och jag har ALDRIG bytt jord. Det står i alla böcker och tidskrifter om växthus att det måste man göra varje år för att hålla jorden frisk och fin.
Istället kör jag på med mycket kompost på hösten. All kompost är inte riktigt färdig men det blir den raskt under senhöst och tidig vår. Jorden ligger där och renoverar sig själv. Och jag slipper ett tungt moment. På våren lägger jag till lite köpt planteringjord och torvmullen. I år dessutom en säck hästskit.

Ibland lönar det sig att vara lat.

11 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Underbar bild (Jag köper inte Planteringsjord längre, innehåller bara torv, Kogödssel är bättre).

Lilla B sa...

hannele: gör den det? Då får jag vara lite bättre uppmärksam när våren kommer. Men än har inget lidit nöd - det växer som attan. Fast koskit är alltid koskt...

Tankevågor sa...

Bra metod du har. Så där gjorde man ju alltid förr. Inte sjutton bytte man ut all jord inte. Förbättra och lägga till kompost och torv när det behövs det är melodin.

Lilla B sa...

londongirl: det funkar prickfritt här. Tror mycket på min idé om att låta jorden renovera sig själv. Allt man gjorde förr var ju inte uselt och man behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt för var generation

JULIEK sa...

Så mysig bild. Artig å høre om ditt væksthus. Som du vet skal jag jo ha meg ett etterhvert. Vart kjøpte du ditt? Jag har sett ett stelle i Norge som selger och frakter til en. Ganske ok priser. Måste vel ha isoler plast jag også. Bor i midt Norge, med litt tøffe vintre, mycke snø.

l*eva sa...

*L*

Lever också efter tesen...självläkning.
Har också prövat det...i trasig-bil-sammanhang.
DET funkade INTE!

Koskit går att köpa på min sons Statoil.I säckar. Undras just varför...? :-)

Lilla B sa...

Julie: mitt växthus heter Termo Veksthus. Jag har bara haft goda erfarenheter av såväl själv huset som kontakterna med försäljaren.

Lilla B sa...

Eva: vore det så lätt med självreparation skulle jag genast låta gräva en redig grop på gården och lagra in allehanda trasiga saker. Vittja den en gång om året. Prima

JULIEK sa...

Tusen takk for linken.

Tone sa...

Så mange nydelige blomster du har i bloggen din :-) Jeg har en liten forkjærlighet for pelargoniaer, spesielt lyse rosa og hvite.

Lilla B sa...

leah: de är mina favoriter också