måndag, juli 10, 2006

Kom hit och spill! Fem droppar till!


Det regnade i natt. 3 millimeter visade regnmätaren. Det är inte mycket. Nästan så lite det går.

Det kom inte så mycket vatten att några rännilar syntes på skogsvägen utanför huset. En drömbild, bara, en önskebild från ett tidigare regnväder.

3 millimeter regn åt knastertorr mark. Det är som att ge en törstande en tesked vatten och sen be honom att spotta ut. Har kollat vattendjupet i brunnen. Den sinar inte än. Knepigt. Undrar om vi bor på en underjordisk sjö?

Det blir att vattna morötterna och salladen med slangen ikväll. När jag var liten hörde jag talas om att man skulle vattna rejält. "Annars söker sig rötterna uppåt", sas det. Jag vattnade bara lite, lite hemma i morotslandet. Ville så gärna se morötter som böjde sig uppåt. Morötter som såg ut som gigantiska, orange metkrokar. Först skulle de växa rätt ner och sen när jag bara fuskvattnade skulle de vika av uppåt.

Det hände aldrig.

1 kommentar:

l*eva sa...

OLIKA, falla ödets lotter!

Tur att brunnen inte sinat!!
Petade i jorden med en pinne, på vår MEST torra solutsatta plats.
Där jag INTE vattnat!
De där 15 mm, jag skröt om...märktes bara nån cm ner.
Men dit vattenslangen nådde,så var det nog minst 1 1/2 dm fukt i jorden.
Man får HOPPAS, att även det minsta Lilla regn...tas upp av bladen åtminstone.