tisdag, juli 11, 2006

Gröna tomater

Det ser ut att bli fina tomater. Ingen har mognat klart än men ett par stycken håller på att skifta lite, lite färg. Min absoluta favorit är en körsbärstomat: Gardener´s Delight. Den är precis som den heter! Tigerella är strimmig, tunnskalig och medelstor. En tredje sort jag har kallas Gelbe Dattelwein. Den har nästan en miljon pyttetomater på varje planta. Möjligen att jag överdriver något - men fasligt många tomater blir det.

Var en gång med på ett tomatsmakarprov på Ultuna. Det gick så till att vi skulle få smaka en tomatsort gödslad på olika sätt: konstgödning, gräsklipp enbart, klöver enbart, mix av klöver och gräs. Vi skulle med lätthet kunna tala om vilken tomat som var uppvuxen på konstgödsel. Så sas det från testledaren.

Jo tjena - här får jag väl ensam stå med skammen att tycka konstgödsel smakar finemang, misstänkte jag. Vad fasen har jag gett mig in på?

Hur det blev? En tomat gick bort direkt: den konstuppfödda. Jag föll pladask för tomaten med mixad gödning. Och det var lätt att känna skillnad. Jättelätt.

Skulle kanske byta bransch och bli tomatprovare....

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tomatprovning kanske kan vara något...jag odlar körsbärstomaten Sungold här och den är god som godis. Annars har jag klättrat på väggarna idag.....klippt vildvin och rådhusvin.
I min blogg Slottstärdgårdsmästaren beskriver jag när jag mötte en orm högt uppe på väggen när jag beskar vildvinet...
Ha en fin dag i trädgårdem.
/H

Lilla B sa...

Ska genast kolla ormmötet! Har dragit på mig en redig förkylning så jag tänker sitta vid datorn och ägna mig åt virtuell trädgård!

Anonym sa...

Jag skal også ha tomater, men måste nog venta til neste år, til jag får væksthuset. Da blir det tomater da.

Anonym sa...

Jag har bergis smittat dig....krya på dig.

Lilla B sa...

Heidi: Egna tomater är verkligen mycket godare än de köpta. Och det är roligt (morsomt?) att följa utvecklingen av dem

Lilla B sa...

Trädgårdsspanaren: :-)!

l*eva sa...

*L* med lite filmnostalgi så blir det:
-Stekta Gröna Tomater.
(Filmen var bra, men :stekta tomater, var INTE min grej)

Friska på sig nu "lilla b", fast det kan vara skönt, att sitta inne också! På sommaren får man gör som man VILL o KAN!

Lilla B sa...

eva: Tack för kryapådig-hälsning. Jag gör inte många knop idag.
Jag såg också filmenom de gröna tomaterna. Den tyckte jag mycket om. Men stekta gröna tomater. Uss uss. En överskattad rätt.

Vi på Kantarellen sa...

När man testar tomater, måste man spotta ut mellan varje tomatbett?

Lilla B sa...

mamselamsen: allt gott sväljes!