fredag, maj 06, 2011

Det är aldrig försent!


Efter att ha hållit en föredragsserie på en socialförvaltning fick jag bland annat den här skylten. Glad blev jag och skylten fick en plats i växthuset.
Tanken bakom placeringen är att jag hela tiden lär mig nytt om odlingar. Skulle jag odla efter konstens alla regler skulle jag tvärdö av uttråkning. Det är då ett som är säkert.

Jag började med mina växthusodlingar för mer än 15 år sen. Då sas det att man inte kunde odla tomater och gurka i samma växthus. Håhå jaja. Det är bara att försöka och då ser man lätt att det går finemang.

Sen sas det att jorden måste bytas varje år. Gräva ur den gamla var ett måste och in med nytt. Bullshit säger jag med den erfarnes röst. Det har jag aldrig någonsin gjort och det fungerar prima ändå. Knepet är att ösa på med dynga.

Sist men inte minst har jag läst och hört att man absolut måste tvätta ur växthuset på hösten för att inte ohyra ska övervintra. Det där åbäkade jag mig med under flera år. Sen tog latmasken över. Under bra många år har jag tvättat ur växthuset grundligt när vårsolen ligger på och innan odlingssäsongen börjat. Går det bra? Jajamen. Precis lika bra som hösttvätten.

Och vad lär man sig av detta: Prova själv! Tro inte på allt gammalt! Går det åt helvete är det inget man dör av utan man fortsätter bara med nya experiment.

13 kommentarer:

billan sa...

Underbart inlägg! Jag kan skriva under på varenda ord...gamla sanningar är inget att ha!
Jättefin skylt....passar perfekt i växthuset.
Ha en fin helg och fortsätt med dina experiment och underbara lösningar på det ena och det andra!

l*eva sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dubbelörn sa...

Vi har helt o hållet anammat din inställning.

Våra ledord, är de jag fick fr dig för ett antal år sedan...

"Ibland så skiter det sig bara, oavsett vad"

Också en bra inställning när man håller på med växthus o trädgård *gapskratt*

Stor kram

l*eva sa...

Tänk om fler människor ville tänka just så-Det är aldrig för sent-
Tror att det är mitt mantra...och använde det ofta, när jag jobbade inom just socialtjänsten!

Det gäller inom alla områden, anser jag bestämt...:o)

slottsträdgårdsmästaren sa...

Så klokt!

Mari sa...

Vad skönt att höra att det fungerat för dig i 15 år =).
När jag skaffa mitt växthus, gjorde jag inga odlingsbäddar pga av "myten" att man måste byta jorden. MEN... att odla i kruka var ju inte mindre jobb! där bytte man ju oxå jorden, så jag byggde mina djupbäddar iallafall och tänker inte byta jorden =).
Ha en skön helg / Mari

Anonym sa...

Vad skönt att läsa det du skrev! Stämmer så bra. Tyvärr tar sådana uttalande som att tvätta, byta jord osv bort lite av glädjen med växthuset. Man blir stressad av att hinna allt och glömmer bort hur underbart det är!! Nä jag har oxå slutet med det och lägger krutet på de roliga sakerna istället!

Bloggblad sa...

Jag håller helt med, jag har ju nyligen börjat på en ny bana, rätt sent i livet. Men jag skulle vilja lägga till ett e - när det gäller mitt jobb, för jag tycker att jag lär så länge jag har elever.

Tror du inte att ohyran dött under den här hemska vintern ändå?

Jag har idag åbäkat mig ut och petat ner ett par squashfrön och planterat om de kryddor jag köpte igår. Basilika och timjan har redan börjat gro. Och sonen har grävt två sålådor idag. Det tar sig - även hos den lataste av lata. (När det gäller sånt, alltså...)

Kokospelle sa...

TACK!
Vilket befriande inlägg. Precis vad jag behöver i mitt trädgårderande just nu.

englundskan sa...

Jag skärskådar din vinranka och de stora gröna knopparna, sedan går jag ut och tittar på min, det känns som om den blundar. Jag ser inte tillstymmelse till utveckling. Undrar om den frusit i vinter? Men har man samma växtzon som Östersund, Luleå och Haparanda så bör man väl inte förvånas kanske.

Lilla B sa...

billan: Helgen har varit skön med sol, värme och hästskitspridning. En helg helt i mon smak!

dubbelörnen: Kul att man kan ha gjort nåt nyttigt i sitt liv!! Lära odlare att ta det lite lättsamt i trädgården. Ja...det är inte fel.

Lilla B sa...

lèva: Det gäller säkert inom de flesta områden. Och skönt är det. Fel kan repareras. Nya hugskott kan prövas. Nån sa att framrutan är större än backspegeln, och det är ju också helt sant.

slottis: Visst är det jätteklokt! Jag är nästan imponerad själv ;)

blomkronan Mari: Roligt att höra att du gick från kruka till markbädd. Fler borde upptäcka hur mycket enklare och mera lättskött det är. Vi får bilda Markbäddens Vänner. Föreningen för latare och roligare växthusodling.

Lilla B sa...

Du anonyme: Du är också en given medlem i Föreningen Markbäddens Vänner. Föreningen för latare och roligare växthusodling. Stressen ska man inte släppa in genom växthusdörren. Därinne ska kroppen och själen synkas ihop utan en massa stressande måsten.
Går odlingen åt fanders är det bara att kasta skiten och börja om igen.

Bloggblad: Jag läser med intresse hos dig hur du gett dig in på en ny bana. Grattis till framgångarna!
Vad det gäller ohyran så dör den inte av vinterkyla. Den bistra sanningen är att ohyra aldrig dör. Den bara ligger och smålurar lite. Möjligen har ohyrestammen decimerats lite . I bästa fall, alltså.

Vassego Kokospelle! MAn ska inte stressa i trädgården. Allt växer i sin takt. Det man inte hinner med får man låta vara.

englundskan: Du har ju en verkligt kall zon men ge inte upp hoppet! Vattna den riktigt rejält så kanske den kommer sig. Jag drev igång min med mycket vatten.