söndag, april 24, 2011

Sättlök på köksbordet

Man skulle möjligen kunna säga: Nu blommar löken! För lite drygt en vecka sen försvann snön och idag reder jorden sig, dvs fastnar inte på spaden utan har fått fin struktur. En riktigt trevlig jord vågar jag påstå.

Jag har förberett morgondagen med att lägga fram påsarna med sättlök. En påse rött och en påse vitt, båda ska sättas i morgon.

Så tidig löksättning har aldrig skett i mitt köksland förut. Jag kommer att lägga på fiberduken för de djefla skatorna rycker upp löken annars. Förbaskat tilltag av dem, tycker jag.

8 kommentarer:

billan sa...

Ofattbart att det blev en sådan fin vår efter den odrägliga vintern...det trodde man inte för några veckor sedan!
Idag har jag flyttat ut alla tomater och chilisar i växthuset..jag har ca 10-12 grader som lägst på natten med hjälp av stödfläkten. Det växer så det knakar:)
Jag tänkte försöka peta ner lite lök efter helgen, imorgon blir det fortsatt omskolning och frösådd.
Ha det gott!

Mari sa...

UNDERBAR DAG =)
som mitt i sommaren ???
Härligt att du ska ut med löken...
Jag satte mina lök i dag =)
ååå jag länkar till i morgon jag vill ut igen =) och sätta en massa frön.
JAG ÄLSKAR VÅREN.
kramis Mari

epsilon sa...

Helt otroligt att det gick så fort. På en eftermiddag slog björkarna ut och nu är det redan sommaraktigt.

Lilla B sa...

billan: Jag ska också bära ut tomaterna idag. Men eftersom jag inte vill köra med fläkt gör jag som förr om åren - jag nattar tomaterna genom att ge dem ett flerdubbelt lager fiberduk. Det brukar funka.Chilikollektionen växer också prima. Och, ja - vem kunde ana att våren nästan skulle attackera oss på detta formidabla sätt?

blomkronan: Det är verkligen underbart att kunna komma igång med sättning och frösådd. OCh glädjas åt tanken att man överlevde ännu en jävlig vinter.

epsilon: Även här i norra länsdelen har björkarna slagit ut. Det tog en dag och så blev de gröna. Väldigt fint men överraskande snabbt.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad härligt att ha fått plantera! Fantastiskt vilken tidig vår!

Lilla B sa...

karin: Helt underbart. Har dessutom beskurit tre äppelträd så min kvot av hårt arbete är fyllt helt upp.

Anonym sa...

Ja, det är en härlig vårsommar vi har fått.
Angående fönsterträd så säger man visst inte det här i Skaraborg. Eller som min svärmor sa "det är bara skånskor här som säger så!"
Men hon begrep i alla fall vad som menades.
Lycka till med löken.

Lilla B sa...

Fru Hansson: Fönsterträd kommer jag alltid att kalla krukväxterna på fönsterbrädan! Hur små och ynkliga de än är. Och lycka till med gardinerna!