lördag, mars 05, 2011

För mycket vitt för mig



Tänk om man ändå kunde fräsa bort snön med synens hjälp. Tänk om man kunde gå ut och stirra med det absolut ondaste ögat runt växthuset. Så enkelt och lättsamt snön skulle smälta bort då.
Till vardags är jag nu inte utrustad med sådana ögon men just idag skulle de suttit fint.
Det blev den gamla hederliga snöskyffeln som fick göra tjänst istället.

En smal gång har jag skottat fram till växthusdörren och sen såpass att dörren gick att öppna. Jag ville se om våren möjligen skulle finnas i växthuset. Åtminstone lite.

Det gjorde den inte. Inget spirade. Inte ens minsta lilla krokusblad syntes till. Annat var det 1999 - då skymtade påskliljebladen den 7 mars.

Den redan tidigare så ynkliga julrosen såg halvdöd ut. En kanna vatten fick bli första hjälpen.

Jag tycker faktiskt att snömängderna är onödigt stora. Om jag finge råda skulle man stansa ut vintern ur almanackan och sälja vintermånaderna till behövande.

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Här har det smält ihop betydligt mycket mer. Är bart på vissa ställen.

billan sa...

Du har snö så det räcker och blir över du med!
Vintern är bra, allt som lever behöver vila och gå i ide. Men det räcker med ett par månader, inte som nu typ ett halvår:(......

englundskan sa...

Nu är det snart över. Vi ska bara få iväg 50 000 dårfinkar att svettas i ett 9 mil långt skidspår. Dom värmer upp så pass att våren kommer igång. Bra va!

Malin sa...

Sks försöka med det "onda ögat" härifrån också...
Men så mycket snö ni har...Måtte det regna o solen lysa däri mellan så att det försvinner fort!

Kram från Malin

Lilla B sa...

Bloggblad: Det lät prima det. Barmark vill vi ha.Blommor och lärkor också.

billan: Men varför för bara växterna och björnarna gå i ide? Jag vill också slippa gå ut när det ligger snö så dörren knappt går upp och när man väl kommit ut så förfryser man sig. Omänskligt klimat, detta.
Jag har snö så det räcker, det är helt sant.

englundskan: När de åkt klart blir det väl som att stänga dammluckorna?

Malin: Ja, det är vedervärdigt mycket snö. Solen skiner och några plusgrader ska väl göra lite nytta, kan jag tänka.

tilda sa...

vad lustigt! jag har precis sått mina första frön någonsin, och satte mig och googlade växthus osv och hittade hit! det lustiga i det hela är att jag ursprungligen kommer från grythyttan... och av alla bloggar på nätet så hamnar jag på din! världen är liten :)

Lilla B sa...

tilda: Världen är verkigen liten! Välkommen hem, passar det väl att säga!