måndag, december 27, 2010

Monsterkattens julbord


Det står varje år i tidningarna att man ska akta katten för julstjärnorna. Det är säkert både riktigt och sant. Julstjärnor är giftiga.
Men det som är sant i Stockholm är ibland ett skämt i Bergslagen. Ta inte illa upp. Det är nog så att min katt är en smula galen, annorledes eller rent av puckad.
Han äter nämligen sådana blommor med stort behag. Han liksom dras till dem, hugger först små hål i bladen för att sedan mumsa i sig alltihop. Det brukar återstå en ynklig pinne.

Och katten då? Han mår utmärkt. Lika gott varje år.

Någon undrar kanske varför jag köper hem giftiga blommor och utfodrar kattkräket med?
Det gör jag inte. Blommorna är fådda.

Jag brukar ställa blommorna så att katten inte kan ska kunna nå dem. Det funkar inte riktigt.
Han blir inte bjuden på blomsterjulbord. Han tar bara för sig.

19 kommentarer:

johanna sa...

stiliga monsterkatten! julstjärnorna gör visst susen. :o)
God fortsättning!

Elisabet. sa...

Ler stort.

Härligt med djur som gör som dom vill ,-)

Men akta dig, snart kommer Djurskyddsombudsmannen eller kvinnan och läxar upp dig!

Lilla B sa...

Hej Johanna! Länge sen - hoppas allt är väl. God fortsättning, du med!
Visst är han stilig den galne katten. Men han har många ovanor...väldigt många.

Lilla B sa...

Elisabet: Ojoj - då får jag väl huka bak snödrivorna. Det där kattkräket gör absolut som han vill. Får han t ex inte en ostskiva snabbt som ögat på morgonen kör han i klorna i mitt lår, sträcker sig upp över bordskanten och spanar. Då vågar jag påstå att ostskivan kommer snabbt.Mycket snabbt.

bettankax sa...

Den katten är makalös!!:)God fortsättning i denna snöiga tid!!

Lilla B sa...

bettankax: En tvärgalen katt!
Har sett att snön drivit mycket nere hos er. Besvärligt läge, sånt. Men snart är det vår!

kirsti sa...

Haha..Det är väl som med alla andra droger: Farligt, farligt, men härligt, härligt..
Ge monsterkattskrället en klapp på huvudet från mig! :)

Lilla B sa...

kirsti: Så är det alldeles säkert! Och du - jag klappar gärna katten på huvet från dig om du gör detsamma med den lysande jultomten från mig :)

Bloggblad sa...

Ibland undrar man om man ska lyda verkligheten eller kartan... din katt har tydligen förstått vad som gäller.

Lilla B sa...

bloggblad: Men nog blir man förvånad över en katt som väljer ett vegetariskt och giftigt alternativ? Och dessutom mår finemang av detsamma. Undrar om det finns något i blommorna som verkligen gör honom gott? Något som dödar mask, kanske eller bara muntrar upp i vintermörkret.

Malin sa...

Vad liten o söt han ser ut - Monsterkatten...men tydligen en "ulv i fårakläder"...hm...märklig katt...men iof katter brukar veta vad som är ok eller ej...Trevligt men en som "sticker ut"...vår ena katt har blivit som galen i julskinka och det är ok så länge man inte har folk hemma på mat!

Kram från Malin

Lilla B sa...

Malin: Julskinkan är en kattdelikatess även här. Liksom ost. Får slänga ut katten ur köket när vi ska äta. Annars sätter han sig på min högra sida och glor stint på mig. Kommer det inte genast nerramlande en godbit får jag kattklor i låret och han sträcker sig up över bordet och spanar. Nä - det gör ont och är otrevligt så han får några skinkbitar serverade i hallen bakom en stängs dörr istället.
God Fortsättning, Malin, och ett Gott Nytt År!

Tankevågor sa...

Ja, så där är det....de gör som dom vill katterna.
Alla mina katter har knaprat giftiga växter och bara EN gång (kattunge 5 månader) har det gått dåligt.
Hon åt påskliljor och hamnade på sjukhus....opererade bort 10 cm tarm och låg kvar där på sjukhuset i över en vecka.
Då ville veterinären köpa henne av mig...hade blivit så kär i henne. Men pyttsan jag tog hem henne och var glad att hon var försäkrad! Annars hade påskliljemenyn kostat mig 25.000 kr.
Knaskatter är vad de är. ;-)
Men inte vill man vara utan dem inte.
Fin bild på din monsterkatt!

Gott slut på det här året önskar jag dig!

// Lisbeth

Lilla B sa...

londongirl:Vilken fantastisk historia - och vilken tur att påskliljeäventyret avlöpte så lyckligt! Katter är sällsamma djur och gör precis som de tycker.
Ha ett riktigt Gott Nytt År!

johanna sa...

ja det blir lite sporadiskt numera, bloggformen är helt ur form så att säja.
Nya friska tag nästa år :o)
Gott nytt år!

Lilla B sa...

Gott Nytt År, Johanna!

Lena sa...

Gott Nytt År till alla där på gården, människor som monsterkatt och hans bror!

bettankax sa...

Gott Nytt År önskar jag dig. Nu går det mot LJUSARE tider!:)

Lilla B sa...

Lena: Tack! Önskar er alla också ett Gott Nytt År!

Bettankax: Underbart att vi har passerat det värsta mörkret! Frökatalogerna är på ingång också - det kan knappt bli bättre.
Got Nytt År!