måndag, april 13, 2009

Påskledighet i Halland


Tillbaka igen efter några vårdagar utanför Falkenberg. Solsken och vårvärme.
I mina föräldrars trädgård blommade luktviolerna för fullt.

Satt där i vårsolen och kände doften av violerna. Kom ihåg smaken av barndomens Violpastiller. Man kan ju kandera violer - alltså måste man kunna smaka av dem direkt.
Sagt och gjort. Tuggade i mig några stycken. Och se på attan!
De smakade precis som de lila tabletterna i barndomens godisask.

En rätt säregen smak - jag var inte så där jätteförtjust i den som barn, precis. Gillade mera de fyrkantiga Nickel Gammaldags.

18 kommentarer:

Lena sa...

Ante mig att du var i Paradiset. Det måste vara trevligt att få uppleva riktig vår.
Har all snö försvunnit i byn nu?

JULIEK sa...

Så vackre : )

johanna sa...

Ja nog är våren äntligen här om Lilla b betar ute i markerna! :o)

Bloggblad sa...

Nu minns jag smaken... men jag har inte känt den sen ... säkert 50-talet.

Här har en och annan liten blomma också trotsat vanskötseln...

Katarina sa...

Men inta ska du väl äta upp violerna! Jag kan skicka över lite kirs till dig om du gärna vill äta vad naturen ger...

Lilla B sa...

panter: Det var en lisa för själen att komma till våren. Nere i byn är det snöfritt men hos oss ligger snön kvar på skuggiga ställen. Men det mesta är borta, gudskelov.

Lilla B sa...

julie: Vackra. väldoftande och goda. Ett naturens eget Kinderegg.

Lilla B sa...

johanna: Jajamen - säsongen av betande har just inletts!

Lilla B sa...

blogblad: Det var just på femtiotalet som jag åt de där Violpastillerna.
Här trotsar snön oss - i skuggan ligger den kvar.
Jämmerligen.

Lilla B sa...

katarina: Kirskål äter jag ICKE! Den är så förhatlig att jag inte ens vill tugga på den.
Man kan göra allehanda maträtter på kirskålen men jag känner ingen värme för den. Inte heller för tistlar eller kvickrot.
Samma jäkla trädgårdshuliganer allihop.

Maria Berg sa...

Du kan vara med på Tisdagtema denna vecka där är temat GODIS.
Jag tycker inte om viol-tabletter verken då eller nu heller.
Nästa gång du far till Halland får du gärna komma på en kopp kaffe eller en bit mat om det passar bättre.
Jag bor bara 2 mil söder om Falkenberg i Getinge.

Välkommen,
/MB

Åsa! sa...

Violtabletter som var SÅ gott!!!

Lilla B sa...

maria berg: Tack för inbjudan! Getinge känner jag väl till och det är inte långt från min hemby.
Nä - violpastillerna var inte så goda. Känns bättre med blomgodis direkt ur rabatten :)

Lilla B sa...

åsa!: Undrar om de finns kvar, Violpastillerna? Jag vet inte många som gillade dem. På rak arm är du nog den enda.

Staffan H sa...

Violtabletter - det var länge sedan. Min mormor brukade alltid ha en ask i handväskan och jag minns smaken. Det var ju godis gubevars så visst åt man glatt, men inget jag någonsin köpt på eget initiativ.

nilla|utanpunkt sa...

Nickel gammaldags – ah, ett barndomsminne jag totalt glömt, du gave det mig tillbaka. Jag vill minnas att jag tyckte violtableter var uräckliga. Jag har lite spridda blå blommor i rabatterna som ser ut så där, nu bestämmer jag mig för att de är luktvioler. Jag får väl gå ut och smaka i morgon...

Lilla B sa...

staffan: Plötsligt kom man upp i tantåldern men lik förbannat smakar inte violerna godis. Men mycket likt de gamla pastillerna. Prova får du se!

Lilla B sa...

camellia: Hoppas sannerligen att dina smakäventyr i rabatten slutar väl! Nickel och puckstång. Och dixiekola. Herregud ....