torsdag, december 18, 2008

Sista arbetsdagen


Nu har jag gjort sista arbetsdagen det här året. Köpte en julblomma under lunchen. Hos trädgårdsmästaren och hans fru stod julgrupperna i horder. Svårt att välja när det finns så mycket.
Visst är den fin? Eller är inte den ännu finare?
Vankelmod, vankelmod.

Det blev köp förstås. Man kan ju inte vela hur mycket som helst.

Nu till helgen vänder det. Ljuset återkommer.
Vintermörkret får börja släppa taget.
Skönt.
Men å andra sidan syns väl dammtussarna då ...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Köpte en julros hos vår blomsterhandlare mitt i byn 149 kr. Fick reklam från lantmännen där sålde de 2 för 99 kr så nu har jag 3 stycken.Blir bra att plantera ut till våren/Agnetha

Elisabet. sa...

Och jag ska också köpa mig en liten julblomma. Min pappa brukade komma hem med en var till oss tre döttrar .., det var ofta en åsna i porslin med korg baktill och i korgen fanns en liten röd tulpan ..-)

Tänk, att man minns sånt.

Lilla B sa...

Agnetha: Det kommer att bli fint! HAr aldrig haft någon julros - får komma och titta på den hos dig sedan!

Lilla B sa...

elisabet: När jag bodde hemma hos mina föräldrar i Halland köpte vi en hoper små röda tulpaner som inte var planterade. Sen gjorde vi egen julgrupp. Så kul det var!
HAr inte tänkt på de där små tulpanerna på flera decennier :)

Bloggblad sa...

Härlig bild!
Jag har 4 timmar kvar... inklusive dans kring granen - gissa vem som spelar och som har sorterat noter halva eftermiddagen och lagt i rätt högar: en seriös, en lek och en polonäshög.

Sen köper jag mig nog en blomma... vi som är lite extralärare så där, brukar inte få nån av eleverna. Men jag fick ett så underbart brev av en uppskattande förälder häromdagen att jag blev mycket gladare för det än för en hyacint.

Lilla B sa...

bloggblad: Titta ut dig den finaste blomman och slå till!
Så omtänksamt gjort av föräldrarna som uppskattat din insats! Klart att ett sånt brev värmer. Grattis!

Hasse Wester sa...

Igår var det sista arbetsdagen för mig också...för det här året och i morgon firar vi en av årets viktigaste dagar. Ha en skön helg Lilla B.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Ha en riktigt bra helg du med! I morgon är verkligen en vändpunkt. Inte bara ljusets återkomst utan även dotterns födelsedag.