måndag, augusti 18, 2008

Potatisår

Nu har vi kommit in på den tredje och sista potatissorten för i år.

Den första var Rocket. Det namnet var ingen falskdeklaration, inte. Upp som en raket ur jorden. Rund, vit och rikbärande. God.

Den andra var Fakse. En dansk sort som blev skördefärdig lite senare än Rocket.
Avlång och gul. Säkert 12-14 potatisar under varje stånd. Kalasgod.

Den tredje är Cherie. Potatisarna har ett rött skal och till formen ser de ut som trinda korvar. Det är en sort jag kan rekommendera. När jag sätter ner grepen och vänder jorden dräller det av potatisar. Makalöst många.

2008 är ett utmärkt potatisår!

14 kommentarer:

Lena sa...

Roligt när det blir som man tänkt, tycker att mycket regnar bort, ja, inte äpplena förstås.. Jag upptäckte till min glädje tio plommon, trodde inte det skulle bli några alls.

l*eva sa...

PotatisLycka!!!

Vilket inte vi alls kan säga.
Maria...var stor och god...men ack så få under...

Det blir nog cherie, för vår del nästa år.
Hampus vill ha Blå Kongo...vi får se...

Dubbelörn sa...

Här kan man absolut inte prata om något potatisår! Det var nog alldeles för torrt under juni o juli för blasten har heller inte vuxit mycket.

Lite potatis blir det ändå men inte alls samma mängder som förra året...

Kram

Lilla B sa...

panter: Här är äpplena till och med fria från rönnbärsmal - det var många år sen sist, det.
Potatisen är det enda som överträffat förväntningarna i mina odlingar.

Lilla B sa...

l*eva: Blå Kongo är mer spektakulär än god, tycker jag. Satsa på Cherie och jag tror inte du blir besviken.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Här har det regnat förfärligt mycket. Potatisblasten var midjehög så jag trodde att det inte skulle bli något alls att skörda. Men hej, vad jag bedrog mig!
Allt annat gick åt skogen så det jämnar ut sig.

Rosengeranium sa...

Jag har fortfarande inte tagit upp mina amandine och marine (snabbväxande sorter båda två). Jag är en dåååååååålig potatisodlare... Men det vi fått upp är gott, så jag hoppas att resten klarar sig utan större skador tills vi kommer åt att ta ett stortag med grepen.

Anonym sa...

Å nu blir jag sugen på att odla potäter nästa år!
Plats finns ju, hur mkt som helst.
Orken är inte lika riklig.
Men, kanske.

Jag har förresten flyttat!
Ja, bloggen alltså. :)

Anonym sa...

Potatis som är så gott...satte bara tidig potatis detta året och den är som du förstår slut för längesedan...ska satsa på nästa år och odla lite mer...Sanningen att säga så var jag i våras trött på att odla potatis...tycker den tog så mycket plats från mig och det var så mycket annat som skulle ner...Fast...hm...ogräset vart det som tog sig bäst...Men ger inte upp..

Kramen från Malin

Lilla B sa...

rosengeranium: Slå av blasten om du inte hinner plocka upp dem. Sen ligger de bra i jorden och väntar.

Lilla B sa...

ellis: Det är inte alls så stor arbetsinsats med potatisen i förhållande till utbytet. Väl en lyxigt god sort så blir du jättenöjd

Lilla B sa...

malin: Nog måste man väl ha några fåror med potatis, det tycker jag. Varje år blir det någon odling som går åt skogen men samtidigt någon som gjort sitt allra bästa. Värst är det när ogräset ligger på topp.

Anonym sa...

Vi hade inget potatisland i år. Inga andra land heller för den delen. Gissa om jag saknat det. Nästa år blir det potatis och nu har jag fått utmärkta förslag på sorter. Tack för det.

Lilla B sa...

kersti: Nog känns det lite fattigt om man inte har åtminstone några fåror med potatis. Eller ännu mindre än så. Men några stycken för primörkänslans skull, åtminstone.
Cherie är min absoluta favorit!