fredag, juni 30, 2006

Fullt med larver


Alpklematisen vid verandan har drabbats igen. Åh, nej! Fullt med larver som äter och gnager. De kommer i alla storlekar, larverna. Från XXS till XXL och sitter på undersidan av bladen. Var är fåglarna?? Här bjuds det på proteinrikt fredagsgodis till småttingarna i holkarna. Det räcker till far och mor också. Kom och hämta!

Om de inte kalasat slut på larverna till i morgon blir det andra bullar. Här skall sprutas gift! Jag är emot det men nöden har ingen lag.

Aldrig tar en odlares möda slut....

8 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Bara på dem!!!!

Nitroglycerin lär vara mycket effektivt... har jag hört.

Lilla B sa...

Mamselamsen: Jag är i stånd till vad som helst!!
Dubbel sats nitroglycerin. Jag tar allt. Extra allt..

l*eva sa...

På avstånd ser jag inga *fashister* på Din klematis...den är oerhört Vacker!
Kanske du ska ta Dig till affären och köpa upp all Basilika som finns och sätta in bland klematisbladen? *L* (Extra ALLT...)
Önskar en Trevlig Sommardag...ska försöka krångla mig till att Blogga här idag. Allt beror på dagens Tålamod. Får se...
zamza

Lilla B sa...

eva/zamza: jag har varit ute och kollat - det är överfullt med de räliga krypen. här ska sprutas! Det blir inte många aktiva kvar på Expressens trädgårdsblogg. Kul att du också kommer över!

Cornelia sa...

såpa?

Lilla B sa...

cornelia: såpa funkar inte. det måste till väre don. Jag tror man bara tvättar dem rena o fina i såpan...

Anonym sa...

Gunvor -tror att du kanske har besök av samma lilla stekel med feta gröna larver, som brukar besöka mina Alpklematis. Men jag tillämpar en filosofi som är omvänd mot din (erkännes att det var av lathet första gången).
Jag låter odjuren frodas och sedan sitter jag och tittar på när fågelföräldrarna kommer med sina barn till trädgårdens MacDonalds.
I år har det varit gått om fågelungar, men vissa år har larverna vunnit och clematisen blivit helt avlövad. Men då händer det fantastiska - växten tror att det är vår på nytt, skjuter nya skott och kommer in i en andra blomning!

Anonym sa...

Jag tog en stor burk Myrr för myror (pulver) och blandade den med ca 20 liter vatten som jag sedan sprutade på min Måbärshäck med en pumpspruta från Jula 5 liters då den var full med små gröna larver i tusental.
Det verkar som det funkar mycket bra,För bara efter en halvtimme började det att ramla larver från häcken i mängder.
Jag vart helt enkelt tvungen att göra något då min Måbärshäck på ca 100 meter höll på att bli uppäten. Lycka till!