tisdag, februari 19, 2008

Praktisk omplantering

Brukar alltid plantera om krukväxterna i vecka 8. Det är inget magiskt med det utan mera en påminnelse till mig själv. Mycket bestyr på våren kan få göromål att liksom bara bli bortglömda.

Den som är rädd för lort/smuts/skräp/jord inomhus får sluta läsa tvärt! Den som inte är så lättstörd kanske kan få ett tips.
Jag tänker nämligen berätta hur jag planterar om mina blommor.

Jag håller till på köksgolvet. Allt står redo där. En hink finns som jag tömmer gammal jord i. När den bli full får jag leta rätt på papperskassar. Sen öppnar jag den stora jordpåsen och öser direkt ur den. Det blir rätt mycket jordspill på golvet. Väldigt mycket, till och med.

Katterna har jag slängt ut - finge de se jord över hela köksgolvet tror de väl att jag tagit in in en Luxustoalett åt dem.

Men det retar mig en smula att jag torkade golvet bara för två dagar sen.
Nu är de dubbeltorkade.

14 kommentarer:

beerbelly sa...

Kul att det blir lite plantering gjord.. om än omplantering.
Otur med golvtorkningen. Får helt enkelt skippa det dubbelt så länge nu?
Ha en bra kväll!

Marina sa...

Så gjorde jag också innan jag "inredde" mitt blomrum i källaren. Det gick så bra så!

Bloggblad sa...

Lite tidningspapper under spillet? Det brukar jag ta - och sen åker alla rester inklusive t-papper i komposten.

Fast... jag planterar inte om alla mina växter som jag gjorde förr... möjligen på sommaren när jag kan vara ute. Och faktiskt - jag märker inte nån skillnad i växtligheten.... kanske för att jag köper nytt när nån dör...

Lilla B sa...

beerbelly: Shit happens passar väl in i samanhanget? Dubbelskippning av golvtorkning verkar både bra och tilltalande.

Lilla B sa...

marina: Välkommen hit! Det skulle jag också gärna ha, ett blomrum i källaren. Vi har bara källare under halva huset och det är sprängfyllt av all slags bröte.
Blomrum - in my dreams...

Lilla B sa...

bloggblad: Det är ju en fin idé men jag dräller jord runtikring mig så förbaskat. Måste nog klä in hela köket med tidningspapper. Jag kör på med kvasten efteråt och golvtork istället.
Det vore nog bäst med ett blomrum som Marina skriver om härovan.

l*eva sa...

Kan skönja en viss likhet...med både jordsäckar, hinkar och så...skillnaden är väl bara den, att jag har katterna INNE!

(men jag har en röd, potent dammsugare...)

Lilla B sa...

l*eva: Jag misstänker att dina katter har vett att föra sig. Det har inte mina skogsmullar.
Och dammsugaren låter mer än den jobbar.

Evas blogg sa...

Och jag som inte planterat om mina (få) blommor på fyra år! Kan man bara fylla på lite jord i krukorna? Räcker det för att de ska må bätre? Nu tycker jag inte de ser ut att må så dåligt men jorden börjar minska drastiskt i deras krukor.

Anonym sa...

Dags att tvätta fötterna igen då?!!!
GJ

Lilla B sa...

evas blog: Vissa växter behöver oftare jord än andra. Om växterna är otympliga kan man krafsa bort så mycket det går från ytan och fylla på med mer. Det räcker. Är de mindre och ska växa till sig så är det inte dumt att jaga på dem med lite ny jord.
Men det är inte nödvändigt att göra det varje år.

Lilla B sa...

GJ: De kommer att murkna är jag rädd...

Evas blogg sa...

Jag har köpt jord idag, så nu ska det bli!

Lilla B sa...

evas blogg: Så glada växterna kommer att bli!