fredag, februari 08, 2008

Physalis på G


I höstas tog jag in skott från physalisen i växthuset. De fick rota sig i vatten och står nu på fönsterbrädan och ser vinterglåmiga ut. Sprakar väl inte av färg själv heller, om jag tänker efter.

Tittar på plantorna och undrar om jag ska toppa dem, sätta det avklippta i vatten för nya och fler plantor.
Det är kanske för tidigt. Vinterljuset kan vara för klent än så länge.

Påsen med blomjord står i hallen och väntar.
Physalisen är flera år gammal - det här är ett prima sätt att snabbstarta odlingarna.

Jag väntar nog med toppningen av plantorna en vecka till.
Usch så jag velar...

18 kommentarer:

beerbelly sa...

Kul. Du velar väl för att du har för få plantor att greja med än?
Ha en bra kväll!

l*eva sa...

*Phy* så avundsjuk jag blir!
Ska försöka mig på ett Physalis-projekt till, men sen om det inte går...får jag glädja mig åt andras Prima plantor!!

Lilla B sa...

beerbelly: Nja... Snarast för att jag inte riktigt vet om ljuset är tillräckligt. Sen, när allt är i full gång då finns det inte nån tid att vela och undra. Men då är ljuset fullgott också.
Ha en prima kväll själv!

Lilla B sa...

l*eva: De är sannerligen inte i hamn ännu! Men de tål förstås att glädjas åt ändå.
Klart att du ska försöka dig på ett nytt physalisodlande. Går det så går det. Annars finns det nya frön att köpa.

FO - 2 sa...

Jeg har hatt Psysalis i drivhuset også. Men, har aldri tatt stiklinger av den. Takk for tipset. Jeg har kjøpt inn såjord også. Gleder meg til å så de første sortene snart! :)
GOD HELG til deg Lilla B! :)

Lena sa...

Håller med dig, det är fortfarande klent med ljus. Känner mig som en vissen planta själv :)

Elisabet. sa...

Vilket fint fönster ..-)
Som GJORT för min sida!

Anonym sa...

toppning är tufft

Lilla B sa...

ida: Trevlig helg! Det är en bra idé att ta sticklingar - så mycket enklare att få igång tillväxten på odlingarna. Prova till hösten du också!
Snön ligger djup här och våren känns långt borta när inte solen ligger på.
Åh, vad jag längtar till våren!

Lilla B sa...

panter: Du som är ledig nästa vecka får passa på att gå ut så fort solen visar sig! Men fåglarna börjar redan kvittra och det känns prima, tycker jag.
Hängiga plantor är vi nog lite till mans/kvinns :)
MEN
Det kommer en vår !!

Lilla B sa...

elisabet: Sånt faller jag direkt för! Skickar dig mitt köksfönster på direkten! :)

Lilla B sa...

hannele: Man är väl en hårding :)

l*eva sa...

Nu skiter vi i Physalisen va? *L*

Jag är nog mer förtjust i Dina gardiner! Så somriga!
Säger en, som har bordsdukar som gardiner från Jysk och Specialsydda från Ditzingers.
Gardiner är det SVÅRASTE som finns. Men jag säger inte, att ALLA andra har fina...för det tycker jag inte!
Men Dina är jag lite *tänd* på!

Lilla B sa...

l*eva: Det var roligt att höra. Gardinerna har min mamma vävt och sytt åt mig så de är alldeles speciella!

l*eva sa...

lilla b: Det Ante mig, att de var hemvävda. Lyckans GardinOst!

Lilla B sa...

l*eva: ja, det är jag!

Bloggblad sa...

Tänk, de skott jag sparade i höstas ville sig absolut inte. Så jag får köpa en ask och käka och så snart.
Fast förra året gick det jättebra.

Lilla B sa...

bloggblad: Om mina sticklingar tar sig nu när jag snart toppar plantan så kanske jag kan skicka dig ett rotat exemplar. Vi håller tummarna för God Rotning!