tisdag, februari 05, 2008

Gurka och chokladtomater

Några fröpåsar fick följa med mig hem. 8 stycken gurkfrön av sorten Styx.
Hur kan en gurka heta så, förresten? Styx var ju i den grekiska mytologin floden mellan Jorden och dödsriket Hades.

4 påsar tomatfrön slank det också med i korgen. Jag odlar minst en ny sort varje år tillsammans med gamla välkända godingar.
Årets nya sort är en liten sötsmakande tomat med strimmor av choklad. Det står faktiskt så. Strimmor av choklad.

Gurkor från helvetet och tomater med choklad.
Det blir sannerligen ett spännande odlingsår.

21 kommentarer:

Lena sa...

Du täcker in hela spannet där :)

Hasse Wester sa...

Ha ha...ja det här odlingsåret börjar spännande hos Lilla B. Tänker du övergår till Växthusbloggen när säsongen börjar igen?

beerbelly sa...

Låter helt klart spännande. Choklad och tomat är nog otroligt nog gott. Måste testa det snart.
Ha en bra kväll!

Nollan sa...

Tomat med chokladstrimlor, mystiskt. Mer mystiskt än Styx, nästan iaf. Vatten som vatten liksom. Ser fram emot att få följa ditt odlingsår :)

Lilla B sa...

panter: Chokladtomater - mumsighetens cross-over. Möjligen...

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Ja, jag har tänkt mig en fortsättning på växthusbloggen. På nåt sätt, iallafall.

Lilla B sa...

beerbelly: Det finns så mycket olika tomatsorter att välja på så du kan inte ana. Men den här lät spännande.

Lilla B sa...

nollan: Vatten som vatten. SÅ har de naturligtvis tänkt som namngav gurksorten.
Jag tyckte det lät spännande med mörkstrimmiga tomater. Har aldrig träffat på just den sorten förr.
Men jag kan aldrig tänka mig att den smakar choklad.
Rapporter kommer så småningom!

Rosengeranium sa...

Det jag funderar på är hur de där tomaterna kommer att smaka med kaviar... (Ja, jag gillar tomat med kaviar - så stäm mig :-) )

l*eva sa...

Väntar också med spänning...precis som jag gjorde med popcornen...var det röda, de skulle bli?
Minnet sviker...

Anonym sa...

Gott lät det i alla fall... choklad... Mmmm... =)

Lilla B sa...

rosengeranium: Med KAVIAR???!!!
Jösses - det borde vara om inte spöstraff så minst tukthus för sånt.

Lilla B sa...

L*eva: Visst skulle de bli röda. Lögn, lögn och åter lögn på den fröpåsbeskrivningen. Gulbleka blev de.

Lilla B sa...

annapanna: Va! Är du hemma än? Jag hoppas sannerligen att du bloggar från BB!!
Klart att du måste komma hem till mig och provsmaka de där chokladtomaterna till sommaren.

johanna sa...

häftigt! du får berätta sen hur helvetesgurkor och tomater från chokladriket smakar! :o)

Lilla B sa...

sericea: Det ska jag verkligen göra! Men jag kommer att skriva om växthuset och odlingarna i min andra blogg Växthusbloggen.

Anonym sa...

Låter spännande. Vi kanske ska ordna tomatprovningsparty så småningom. Själv ska jag prova sju nya sorter i år. Frön redan inhandlade. Den mest udda är nog Angoratomat. De ska alltså bli ludna. Det gäller nog att märka dem ordentligt så de inte kastas ut. Annat som blir ludet brukar åka ut illa kvickt.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Vilken glimrande idé med tomatprovarparty! Det ställer jag upp på. Men jag undrar om inte de lurviga angoratomerna killar i halsen? Du skulle kanske kunna sticka dig en tröja av dem istället?

johanna sa...

jo jag vet att du har din växthusblogg o det här är din rastlös-blogg :o)

Lilla B sa...

sericea: Tror att du slog huvet på spiken! :) Rastlös-blogg. Den var fin!

johanna sa...

jajamän :o)